Utviklingen forsetter

Publisert
Sist oppdatert

Stadig vanligere

De første årene etter 1980 var kollisjonsputer altså forbeholdt rikinger. Men så tidlig som i 1992 ble den rattmonterte kollisjonsputen standardutstyr i samtlige Mercedes-modeller. To år etter, i 1994, tok Mercedes-Benz det neste steget og utrustet samtlige modeller med passasjerkollisjonspute. I dag selges det knapt biler i den vestlige verden uten kollisjonsputer og de fleste personbilmodeller leveres i Norge i dag med seks kollisjonsputer.

Utviklingen forsetter

Utviklingen på kollisjonsputeområdet vil garantert fortsette. Blant annet vet vi at det jobbes med kollisjonsputer tilpasset passasjerenes høyde, alder og kjønn. Det jobbes også med teknologi som skal gi mulighet for å utløse kollisjonsputen før selve sammenstøtet inntreffer. Dette vil i tilfelle gi muligheten for en mer skånsom oppblåsing samt kollisjonsputer med større volum. Fordi radaren og andre avstandsmålings-teknologier er på full fart inn i dagens biler, kan denne forbedringen kanskje være på plass i eksklusive biler om kort tid. Vi regner også med at det på sikt vil komme kollisjonsputer som beskytter baksetepassasjerene ved frontkollisjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer