V8 biturbo og 450 hestekrefter

Motoren er ny for anledningen og finnes også uten turboladere. Da heter modellen Cayenne S.

Publisert
Sist oppdatert

Begge Cayenne-modellene kommer med en 4,5-liters V8 motor. Cayenne S må nøye seg med 340 hestekrefter uten turbo. Vår testbil, Cayenne Turbo med 450 hestekrefter, har to turboladere som presser inn luft med inntil 1,5 bar trykk. På 2.250 omdreininger er ladetrykket 1,6 bar, men trykket reduseres etter hvert som turtallet øker.

Kraftig

Den barske effekten er en ting, men dreiemoment er også tøft. Fra 2.250 omdreininger er dreiemomentet 620 newtonmeter, men i virkeligheten merker vi ikke det voldsomme draget før oppunder 3.000. Det er ikke direkte dødt fra start heller, men i forhold til det som skjer oppover i registeret blekner det fullstendig. Cayenne Turbo skal klare 0 til 100 på 5,6 sekunder og det stemmer nok. Bilen akselererer brutalt raskt, og det er fascinerende å bli revet slik fremover i en SUV. Oppgitt toppfart er 266 kilometer i timen.

Den kan trekke tilhengere på inntil 3,5 tonn, og med et par tonn hengende i tilhengerfestet klarer den sikkert 0 til 100 fortere enn de fleste normale familiebiler. Vår bil hadde avtagbart tilhengerfeste, men Cayenne kan også leveres med et som er elektrisk. Da trykker du på en knapp i bagasjerommet og kroken smyger frem av seg selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer