V8 og avgiftsgunstig i C-klasse

AMG-muskler og avgiftsgunstig 1,8-liter med 192 hestekrefter er mer spennende enn de forsiktige endringene i design.

Publisert
Sist oppdatert

For første gang kan C-klasse-panseret skjule en V8. C55 AMG blir med 367 hestekrefter og 510 Newtonmeter (Nm) på topp en hard nøtt for konkurrentene. Den erstatter C32 AMG (354 hestekrefter) som var like rask fra 0-100 km/t (5,2 sekunder), men veien videre opp til toppfart blir nok mer effektivt ekspedert av V8eren.

Mest spennende for oss i Norge er at den kompressormatede 1,8-literen på 192 hestekrefter i C 230 Sportcoupe også blir tilgjengelig for sedan og stasjonsvogn. Den passer det norske avgiftssystemet greit på grunn av lavt slagvolum, og det blir spennende å se prisen når disse blir lansert i slutten av april.

Litt forsiktig trimming av C 220 CDI sørger for 150 hestekrefter, syv hestekrefter ekstra.

Bedre interiør

Interiøret har fått et skikkelig løft gjennom opprydning på midtkonsollen og overgang til jevnbyrdige klokker for turtall og hastighet. Instrumenthuset ser betydelig mer eksklusivt nå som den store midtplasserte speedometeret er borte.

Utvendig er luftinntakene under støtfangeren samlet til en, og ribbene i grillen er redusert fra fire til tre. Klare lykteglass blir nå standard over hele linjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer