

For første gang kan C-klasse-panseret skjule en V8. C55 AMG blir med 367 hestekrefter og 510 Newtonmeter (Nm) på topp en hard nøtt for konkurrentene. Den erstatter C32 AMG (354 hestekrefter) som var like rask fra 0-100 km/t (5,2 sekunder), men veien videre opp til toppfart blir nok mer effektivt ekspedert av V8eren.
Mest spennende for oss i Norge er at den kompressormatede 1,8-literen på 192 hestekrefter i C 230 Sportcoupe også blir tilgjengelig for sedan og stasjonsvogn. Den passer det norske avgiftssystemet greit på grunn av lavt slagvolum, og det blir spennende å se prisen når disse blir lansert i slutten av april.
Litt forsiktig trimming av C 220 CDI sørger for 150 hestekrefter, syv hestekrefter ekstra.
Bedre interiør
Interiøret har fått et skikkelig løft gjennom opprydning på midtkonsollen og overgang til jevnbyrdige klokker for turtall og hastighet. Instrumenthuset ser betydelig mer eksklusivt nå som den store midtplasserte speedometeret er borte.
Utvendig er luftinntakene under støtfangeren samlet til en, og ribbene i grillen er redusert fra fire til tre. Klare lykteglass blir nå standard over hele linjen.
Bredere spor
Sporvidden er økt litt over en centimeter, og sammen med en mer direkte styring og kraftigere hjuloppheng kan det hende at C-klasse får et løft i kjøreegenskapene.
Dagens C-klasse har vært på markedet i fire år, og totalt er det produsert 1,26 millioner eksemplarer.
Store bilder finner du her.