Vakrest i Paris

Imponerende vakre skapninger klare for samlebåndet i konkurranse med fantasifostre fra et designerhoder kan virke urettferdig.

Publisert
Sist oppdatert

En utstillingsbil, eller en konseptbil, varierer fra å være klare hentydninger om hva en kan vente seg i nær fremtid til fantasifostre kreert for å utvide horisonten vår med hensyn til hva en bil kan være.

Disse bilene står side om side med biler som premierevises og som kanskje allerede er i produksjon på en eller annen bilfabrikk. De fleste produsentene viser flere biler av sine nye stjerner, og som oftest har de rotet litt på ekstrautstyrlageret for at bilene skal ta seg godt ut. Store felger, og kanskje skinn i interiøret, gjør at de kanskje ser lekrere ut en standardutgaven med hjulkapsler som økonomisjefen mener er riktig priset for deg.

Rettferdig likevel

En produksjonsbil stråler på sin egen måte, det er noe spesielt med en bil der alt som skal være på plass har funnet sin plass. Derfor kan godt en produksjonsklar premierebil fremstå som vakrere enn det tomme skallet av en konseptbil som står ved siden av.

Også bilene midt i mellom, bilene som er nær produksjon men som produsentene kaller konsepter, har noe eget ved seg. Spenningen rundt i hvilken grad dette utseendet representerer bilen som produksjonsmodell øker interessen. For eksempel er Fords konsept som viser nye Focus som kupe-kabriolet spennende. Hvis det er slik at ingeniørene har klart å få plass til all mekanikken som pakker taket ned i bagasjerommet kombinert med brukbar bagasjeplass har designerne virkelig klart å pakke inn dette på en måte som imponerer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.