Smart fartshump:

Vakte oppsikt: Ble fjernet

Smart fartshump fjernet lenge før tiden.

NY FARTSHUMP: Disse vakte reaksjoner, og mange unngår dem. Nå er den ene imidlertid fjernet Video: Martin Gramnæs Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rundt nyttår dukket en ny type fartshump opp i Sognsveien i Oslo. Det var Bymiljøetaten sammen med Statens vegvesen og Ruter som etablerte dette nye tiltaket. Ved hjelp av to «gummipølser» skulle den sørge for at busser og tunge utrykningskjøretøyer kommer raskere frem, samtidig som man fikk ned hastigheten på øvrig trafikk.

Det ble etablert to av disse, men allerede i februar ble den i sørgående kjørefelt (i retning Oslo sentrum) fjernet. Testperioden for humpene varer til mai.

Det var Nordre Aker Budstikke som omtalte saken først.

Støy

Ifølge kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten, Marie Berge, ble den ene fartshumpen fjernet i starten av februar etter at de hadde gjort seg erfaringer med vinterdrift som snøbrøyting, da hadde de også fått innspill om støy fra de nærmeste naboene.

– Vi setter pris på denne typen innspill fordi ønsker å lære mest mulig om fartshumpen, både positive og negative sider. Dette er del av et pilotprosjekt hvor hensikten er å finne fartsdempende tiltak som også ivaretar fremkommeligheten for kollektivtransport og utrykningskjøretøy, skriver hun i en epost til DinSide.

Videre forteller hun at de ønsker å teste ut nye innovative løsninger, og eventuelt tilpasse eller forkaste det som ikke fungerer underveis i testperioden.

FJERNET: Fartshumpen i sørgående retning fikk ikke ligge lenge. Foto: Martin Gramnæs
FJERNET: Fartshumpen i sørgående retning fikk ikke ligge lenge. Foto: Martin Gramnæs Vis mer

Fortsetter med én

På spørsmål om hvorfor de kun fjernet den ene, svarer Berge følgende:

– Det er fortsatt en del vi ønsker å lære, som hvordan fartshumpen fungerer som et fartsdempende tiltak for å ivareta trafikksikkerheten for myke trafikanter. Vi vet også at fartshumper i oppoverbakke generelt kan være krevende for utrykningskjøretøy og kollektivtrafikken. Derfor er det fint at vi kan fortsette testen på denne strekningen.

Det er usikkert om det vil dukke opp flere slike fartsdempere i byen. Dette vil avgjøres av en helhetsvurdering. Bymiljøetaten er imidlertid klar på at slike ikke kan installeres over alt.

– Støyutfordringer gjør at vi ikke ønsker å plassere denne type fartshumper for eksempel tett oppmot eldre bygårder, opplyser Berge.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer