Vanlige biler stadig sikrere

Kravene for å få fem stjerner er blitt strengere det siste året, men her greide alle seks full score. Gledelig.

Peugeot 508: God barnesikring - nest best av alle resultater per i dag. (Etter Hyundai ix35). Bildet er tatt umiddelbart etter kollisjonsøyeblikket (frontkollisjon). Forovervendt treåring i annet plan; bakovervendt 18-måneders baby i første plan. Foto: Euro NCAP
Peugeot 508: God barnesikring - nest best av alle resultater per i dag. (Etter Hyundai ix35). Bildet er tatt umiddelbart etter kollisjonsøyeblikket (frontkollisjon). Forovervendt treåring i annet plan; bakovervendt 18-måneders baby i første plan. Foto: Euro NCAP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Uten at Euro NCAP presiserer det selv, er dette helt klart den beste testomgangen som noensinne er blitt utført av den viktige organisasjonen som arbeider for å fremme trafikksikkerhet - for øvrig ikke lenger utelukkende ved å påtvinge konstruktørene en forbedring av nivået av passiv sikkerhet.

Les her om Euro NCAPs evalueringssystem (oppgradert i februar 2009), grundig forklart.

Ny generasjon "vanlige" biler

Bilene som fikk gjennomgå denne gangen var (i alfabetisk rekkefølge): Den originale kompaktbilen Citroën DS4, splitternye Golf-utfordrer Ford Focus, kompakt-premium-hybridbilen Lexus CT 200h, familie-elbilen Nissan Leaf, nykommeren i den øvre mellomklassen Peugeot 508 og den sporty stasjonsvognen Volvo V60. Felles for dem er at det dreier seg om biler som "folk flest", med sine varierende motivasjoner, ønsker, smakstendenser og inntektsnivå, vil komme til å anskaffe i tiden som kommer.

Det mest oppsiktsvekkende resultatet av denne testrunden var det selvsagt Nissan som sto for, med de gode resultatene elbilen Leaf oppnådde. Les mer om det her.

Mye gledelig

For øvrig er det for det første gledelig å konstatere at alle greide de fem stjernene som utgjør toppscore i Euro NCAP-sammenheng. Dette er nemlig i enda mindre grad enn tidligere noen selfølge - den første testen under det nye, og strengere regimet ga nemlig bare en av fire biler med toppscore. For det andre kan vi nå gå et skritt videre, og sette fingeren på det enkelte produsenter må jobbe mer med. Utfra oppsummeringen Euro NCAP har gjort i etterkant av denne testen dreier det seg særlig om følgende:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer