Nio ES8 | Test

Vanskelig å motstå

Nio ES8 revolusjonerer elbilene med batteriteknologi og frister med superkrefter og luksus til en rimeligere penge.

FRISTENDE: Elbilen Nio ES8 har mye spennende ved seg. Men skal man ta sjansen? Foto: Øystein B. Fossum
FRISTENDE: Elbilen Nio ES8 har mye spennende ved seg. Men skal man ta sjansen? Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De kinesiske elbilene har kommet for fullt i Norge. Merke etter merke har inntatt landet med biler i flere segmenter – fra mindre og rimelige SUV-er til påkostede luksusbiler med flust av utstyr, til en tilsynelatende rimeligere penge enn de europeiske konkurrentene.

Sist i selskapet er mye omtalte Nio, som kommer med en helt egen teknologi – nemlig batteribytte. I praksis betyr det at man skal kunne gå fra nærmest tom «tank» til fulladet på bare fem minutter, noe som vil gjøre at fortrinnet til bensin- og dieselbilene kan viskes ut.

Dessuten er bilen så full av fristende luksus, at det kan være vanskelig å stå imot. Men hvordan fungerer det i praksis?

NIO ES8: Elbilen er stor og ruvende, med inspirert design fra Frankrike. Foto: Øystein B. Fossum

Gedigen bil

Men først la oss se på se nærmere på selve kjøretøyet. Foran oss har vi nemlig en svær bil på nærmere 2,5 tonn. Den er ikke det vakreste vi har sett, men den har i alle fall et eget design som heller ikke er uappetittlig.

Og det virker som inspirasjonen til designet er hentet fra blant annet Frankrike. For forfra kan ES8 minne litt om en Citroën – spesielt de smale lyktene – mens den fra siden kanskje ikke er så langt unna en av de større SUV-ene til landsmannen Peugeot.

Når vi nærmer oss (med nøkkelen i lomma) hører vi et pip når den låses opp og dørhåndtakene felles ut.

Irriterende hode …

Og det er her moroa i Nio ES8 starter. Det åpenbarer seg for det første et hav av plass. De svarte nappa-skinnsetene er gjennomboret av små hull (foran). I midten av dashbordet stikker det opp et lite bevegelig hode som smiler til deg med et digitalt ansikt.

Sier du «hei Nomi» får du svar. «Hva kan jeg hjelpe deg med?» Nomi er dog like fortvilende som den er nyttig, men det er ikke til å komme fra at den er til stor hjelp når den funker.

DATAMASKIN: «Hei Nomi» kan fåes både med og uten «hode», og fungerer på samme måte som for eksempel «Siri» på en iPhone. Hodet følger med i Signature Edition, og snur seg mot den som snakker. Den begynner også å gjøre små ablegøyer (som blant annet cowboy-hatten), når det spilles musikk. Foto: Øystein B. Fossum

Datamaskinen hjelper deg blant annet med å stille temperatur, åpne vinduer eller finne fram på kartet, uten at du må trykke og lete på skjermen. Men når det ikke fungerer kan Nomi være i overkant irriterende, når du igjen og igjen forsøker å forklare hva du vil ha hjelp med.

Foruten at dette er en morsom idé, som trolig bare små barn kan ha glede av lenger enn ved første møte, er det ikke Nomi som bør være tunga på vektskåla om du skal velge Nio.

PRAKTISK: Under midtkonsollen er det et fint rom til å sette fra seg en liten sekk eller lignende. I «taket» av dette rommet sitter de tre parfyme-ampullene, som spre godlukt i bilen. Foto: Øystein B. Fossum
PRAKTISK: Under midtkonsollen er det et fint rom til å sette fra seg en liten sekk eller lignende. I «taket» av dette rommet sitter de tre parfyme-ampullene, som spre godlukt i bilen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Luksusfølelse

For den kinesiske elbilen har mye luksus å by på. Passasjersetet har for eksempel både egen fotskammel og legghviler som kan trekkes fram ved hjelp av spakene på setet.

Og i midtkonsollen sitter det gjemt tre små dyser med parfyme, som med små doser kan blåse godlukt ut i det store rommet – her er det med andre ord ikke behov for noen Wunderbaum hengende fra speilet.

Alt dette – med unntak av Nomi-hodet – er standard, samme hvilken versjon du velger. I standardversjon får du uansett med stemmefunksjonene til Nomi, på godt og vondt.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Går du for den mer påkostede Signature Edition får du dessuten med massasje i setene og et mer påkostet lydanlegg.

Det er kun dette vi har fått høre, og det låter overraskende bra – til tross for at de ikke reklamerer med en high-end lydpartner. Ifølge selgerne er det først og fremst antall høyttalere som er forskjellen, så vi vet med andre ord ikke sikkert hvor bra eller dårlig musikken oppleves på standardutgaven.

Noen vil kanskje stusse over at en såpass ny og påkostet, tilsynelatende premiumbil, er utstyrt med USB-porter (ikke USB-C). Men her vil vel teknologien med tiden uansett løpe fra bilene, så vi bruker ikke for mye energi på å klage over en slik detalj.

BEHAGELIG: Det kan bli riktig så komfortabelt å strekke seg ut i passasjersetet. I Signature Edition får man dessuten massasje i begge framsetene. Foto: Øystein B. Fossum
BEHAGELIG: Det kan bli riktig så komfortabelt å strekke seg ut i passasjersetet. I Signature Edition får man dessuten massasje i begge framsetene. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Utstyr og mer utstyr

Den påkostede signature-utgaven har også pilotpakke, større felger og Head-up display (HUD) inkludert. Sistnevnte er noe man dessverre ikke får mulighet for i standardversjonen. Pilot og felger kan man legge som tilvalg.

Tilhengerfeste (8499,-), «eksklusiv designpakke» og forbedrede (oransje) bremsekalipere (4000,-) er tilvalg på begge versjonene.

Tilhengerfeste vil nok de fleste ønske på en bil i denne størrelsesorden. Men merk at man med bil på 2,5 tonn og mulighet for å trekke henger på 1500 kilo må ha mer enn en «B» i førerkortet for å kjøre lovlig.

Designpakken består oss fortalt bare om et emblem i b-stolpen med teksten «Norway Pioneer Edition – Leading the way together» og konsollpanel inngravert med «Blue Sky Coming». De svulstige ordene kan sikkert lyde pent i fleres ører, men i likhet med Nomi-hodet kanskje ikke noe som bør lokke tusenlappene til å fly.

Egen plakett finnes i B-stolpen til dem som kjøper topputstyrt versjon. Foto: Øystein B. Fossum

4000 kroner for de oppgraderte kaliperne er nok noe mange vil ønske. For det ene kan de løfte en del av inntrykket på et litt grått design, men bremsene kan nesten ikke bli for gode på en kraftpakke av en bil på 2500 kilo. Ulempen er at kineserne ennå ikke har begynt å sende biler med oransje kalipere til Norge – så da må kundene fint finne seg i å vente noen ekstra måneder før de får bil.

Ryggekameraene er i det øvre sjiktet hva kommer til opplevd kvalitet. Her får du alle de vinklene du trenger for å parkere (inkludert varsellyd). Vil du at bilen skal parkere seg selv, må du imidlertid gå for «Signature Edition» med pilot-pakken.

Mye plass

Men ES8 har mer enn bare luksus – plassen er nemlig svær. Bilen kan velges med seks (2+2+2) eller sju seter (2+3+2). Rimeligst er det å ta full pakke, men med færre seter får du mer plass. Dessuten koster det om lag 10 000 kroner mer med seksseteren, som blant annet har armlener og åpen plass mellom setene i midterste rad.

Med alle setene oppe har begge versjonene 310 liter bagasjeplass. Dette øker til 871 liter med bakerste rad nedfelt.

I sjuseteren åpenbarer det seg hele 1861 liter, om også midtraden felles ned. Seksseteren får ytterligere 40 liter (1901 l) med alle setene nede. Det oppleves rett og slett gedigent.

Det er hele fire Isofix-seter i bilen (to i hver av de bakerste radene). Om man vil montere barneseter i midtre rad er det et hav av plass å ta av, uten at det går utover de som sitter foran.

GOD PLASS: Selv med passasjersetet god dratt bakover er det god plass til barnesete i midtraden. Til sammen er det fire Isofix-fester i Nio ES8. Foto: Øystein B. Fossum

Prestasjoner

Videre er prestasjonene til Nio ES8 et stort pluss. At en 2,5 tonn svær SUV skal gå fra stillestående til 100 km/t på under fem sekunder er ikke mindre enn imponerende. Da vil verken forbikjøringer eller ankomst på travle veier oppleves som noen stor utfordring.

Vel å merke må bilen stå i «sport»-modus for å tikke inn på 4,9 sek. Den vil merkes noe tyngre i «komfort», noe undertegnede fikk oppleve i en lengre framprovosert – men skumlere – passering forbi en 60 km/t-sinke i 80-sonen.

Disse tallene er like, uansett hvilket batteri og utstyr man velger. Det gjelder også effekten på 400 kW (534 hk), hvor fartsnåla til slutt stopper på 200 km/t – naturligvis langt over hva en nordmann er tillatt å foreta seg på veiene her til lands.

Det intelligente firehjulstrekk-systemet har vi ikke fått satt på noen prøver – heller ikke den spennende «snø-modusen», som skal være tilpasset norske forhold.

Produsenten gir i alle fall nok hint om at de har tenkt spesielt på det glade elbilfolket langt her oppe i nord, før de ankom riket.

STÅR IKKE PÅ LAGRINGSPLASS: Om det er flate flytteesker eller kofferter, så skal Nio ES8 få med seg litt. Foto: Øystein B. Fossum

Kjørefølelse

ES8 er som nevnt en stor og tung bil. Den er langt fra den enkleste å ratte rundt i storbyen med trange gater og parkeringshus.

Men det store batteriet ligger i bunn og bidrar til god balanse i kjøringen, så den ligger fint på veien – noe som er viktig for en bil med heftige ytelser. Det kan være greit å ligge unna sport-programmet og heller cruise i komfort-modus.

For dem som skal langt og vil unngå lading, er også Eco-modus tilgjengelig. Dette har vi imidlertid ikke testet nok.

Vi har heller ikke testet rekkevidda selv, men ifølge Motors store vintertest (ekstern lenke) rakk sjuseteren (med 488 km WLTP-rekkevidde) 425 kilometer – en minusdifferanse på bare 12,91 prosent, og ikke slått av mange.

BILEN FØLGER MED: I skjermen bak rattet ser man hva bilen får med seg av det som skjer utenfor. Foto: Øystein B. Fossum
BILEN FØLGER MED: I skjermen bak rattet ser man hva bilen får med seg av det som skjer utenfor. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Rekkevidde og lading

Nio ES8 kan i dag velges med to forskjellige batteri – standard (75 kWt) eller Long Range (100 kWt). Som navnene tilsier går dette på rekkevidda – opptil 375 km (WLTP) med 75 kWt og 500 km (WLTP) med 100 kWt-batteriet.

Hurtigladingen er langt fra den raskeste i heatet. Vi synes 90 kW er oppsiktsvekkende sakte for en bil som vil tilhøre premiumklassen. Det samme kan man si om hjemmeladingen (Nio-lader og Type 2-kabel er inkludert i prisen) som kun går unna i 7,2 kW-hastighet.

Mulig kan det komme oppgraderinger her, på lik linje med hva andre bilprodusenter har foretatt seg.

Rosinen i pølsa er naturligvis at Nio tilbyr et eget abonnement, der man – framfor å lade – kan bytte til et fulladet batteri på bare fem minutter.

Det store valget

Og da kommer vi til valgets virkelige kvaler. Vi tenker ikke først og fremst på hva slags utstyr du skal velge, men på om du skal gå for såkalte Battery as a Service (Baas), med batteribytter og lading inkludert.

Her er Nio helt alene om nytenkningen.

Poenget her er at man bare abonnerer på batteriet og betaler en månedsleie – 1399 kroner for 75 kWt eller 2000 kroner for 100 kWt. Batteriet er ikke ditt, men du kan når som helt bytte til et fullt oppladet batteri på en Nio-servicestasjon (Power Swap-stasjon). Et bytte skal skje på mindre enn fem minutter – altså ikke langt fra tiden det tar å fylle tanken med diesel på en stor SUV.

Disse er det dog ikke mange av – og faktisk er det i dag kun på Lier utenfor Drammen at tjenesten er tilgjengelig. Målet er likevel at det i løpet av 2022 skal dukke opp 20 slik byttestasjoner, fordelt på de største byene og i veinettet som forbinder dem. Og det skal ifølge importøren komme enda mer.

Med Baas-abonnementet har de som bestiller i dag opptil 200 kWt (tilsvarende to store batterier) og to batteribytter inkludert per måned. Den inkluderte ladingen kan fås på Nios egne stasjoner eller hos samarbeidspartneren Mer.

De som var først ute (før februar) ble dessuten tilbudt en pakke med enda flere bytter og kW inkludert.

TEST: Elbilen til Honda er inspirert av en 70-talls Honda Civic. Manges tanker går nok også til en tidlig generasjon av bestselgeren Volkswagen Golf eller andre europeiske kombikupeer fra 70/80-tallet. Video/Reorter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Vanskelig?

Alternativet er å kjøpe ut batteriet med en gang, som med en hvilken som helst annen elbil. Da må man legge på 90 000 kroner for det minste (375 km) eller hele 160 000 kroner for 500 km-batteriet.

Ifølge importøren har mer enn 95 prosent av kjøperne valgt Baas-abonnement. Hva dette vil ha å si for videresalgsverdien er vanskelig å spå, men fordelen med Baas er at man til enhver tid skal ha den beste teknologien tilgjengelig når denne kommer. Med andre ord skal ikke en Nio-eier sitte igjen med skjegget i postkassa når batteriteknogien har blitt ytterligere revolusjonert.

Allerede seinere i år blir det ifølge importøren lansert et enda bedre batteri (150 kWt), uten at pris for verken kjøp eller leie har blitt kommunisert.

Spesielt om man er «selvforsynt» med strøm hjemmefra – og ikke trenger den medfølgende månedlige ladingen og batteribyttene – kan det oppleves som penger ut vinduet, når man egentlig kan betale ned batteriet på litt over fem år (75 kWt) eller 6,5 år (100 kWt).

Men så må man også se på hva som skjer med verditapet på bilen, med eller uten batteri inkludert …

For de som ikke kjører veldig langt i hverdagen kan det i alle fall med Baas-abonnementet lønne seg å leie det minste batteriet, og heller bytte til 100 kWt når man skal på langtur (da betaler du kun mer i leie for den perioden du faktisk har det større batteriet). Det er perfekt om det ligger en Power Swap-stasjon på strekningen du kjører, men veldig klundrete om ikke.

Lurt av prisen?

Prisen starter på 519 000 kroner (eks batteri, frakt og levering) for sjuseteren, med minste pakke. For seksseteren må man legge til 10 000 kroner. Signature Edition koster 599 000 kroner (samme tillegg for seks seter).

I tillegg må man som nevnt betale ekstra for tilhengerfeste, kalipere, andre/større felger, vinterhjul og blå eller grønn lakk (hvit, svart eller grå lakk er inkludert) – her blir tillegget mindre for Signature Edition, som har mer inkludert.

For dem som velger standardutgaven er det også et tillegg på 28 000 for pilotpakken.

Og de som velger å kjøpe batteri, må raskt betale totalt over 750 000 kroner med 100 kWt. Ved leie kan dette reduseres til rundt 600 000 kroner, men da flyr pengene på månedsbasis istedenfor.

DETALJER. Foto: Øystein B. Fossum

Konkurrenter

Konkurrentene kan være mange. Men om man skal sammenlikne med biler i samme størrelsesorden er det naturlig å se til Tesla Model X (1 mill.,- pluss), BMW iX (fra 659 000,-) og landsmennene BYD Tang (også sju seter, fra 600 000,-) og Hongqi E-HS9 (fra 611 980,-).

Førstnevnte vil konkurrere på teknologi, krefter og gode ladeløsninger, men koster mye mer. BYD Tang er en enklere og slappere, men rimeligere bil enn ES8. Ellers kan det være forlokkende å hoppe av den lange ventelista for en mindre og kjedeligere Skoda Enyaq (med flere) og heller få en Nio ES8 innen rimelig kort tid.

Også Audi e-tron (fra 581 820,-) har over 1700 liter i maksimal lastekapasitet, mens Tesla Model Y (fra 564 232,-) faktisk kan skilte med opptil 1900 liter med setene nede. Men den totale romfølelsen og luksusen i ES8 ligger et godt stykke foran begge disse.

Fortrinnet (og mulig ankepunktet) til vår bil er blant annet mulighetene og usikkerheten tilknyttet Baas-abonnementet. En annen fordel med å nærmest være garantert bil i år (Nio opererer med leveringstider på rundt fire måneder, med stor sjanse for å få mye raskere) er at man kan være sikker på å slippe moms.

Nio ES8 - tekniske spesifikasjoner

Motor:Elektrisk x 2
Effekt:534 hk / 400 kW (160kW + 240kW)
Dreiemoment:725 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t):4,9 sek
Toppfart:200 km/t
Mål (l/b/h):5022 mm x 1962 mm x 1756 mm
Akselavstand:3010 mm
Egenvekt 6-seter m/fører:2435 kg
Egenvekt 7-seter m/fører:2450 kg
Bagasjerom:310/871/1901 liter (6 seter)
Maks hengervekt:1500 kg
Maks taklast:75 kg
Pris fra (med batteri)*:609 000,. (75 kWt)
Pris fra (med batteri)*:679 000,- (100 kWt)
Pris fra (uten batteri)*:519 000,-
Månedsleie batteri:1399,- (75 kWt) / 2000,- (100 kWt)

*Oppgitte priser er ekskludert frakt og levering (9900,- i Oslo).

Konklusjon

Vi må innrømme at vi lar oss begeistre av denne elektriske SUV-en. Både plass og premiumfølelsen frister. Nio ES8 er godt utstyrt og bidrar til å gjøre hverdagen enklere – i alle fall for dem som ikke bor eller kjører mye i trange gater. Spesielt med seks seter tror vi plassen vil oppleves som gedigen (vi har bare sett og testet sjuseteren).

Noen irritasjonsmoment finnes (les: Nomi), men dette har vi tro på at vil utbedres og gjøres bedre med kommende oppdateringer (OTA).

Andre ting å tenke på er at selv om man tilsynelatende får ganske mye for pengene her, vil likevel prislappen til slutt havne over det som er behagelig eller oppnåelig for mange. Og noen vil også stille seg politiske spørsmål til en bil fra Kina, mens andre ikke tør ta sjansen på nyteknologien.

Men dette er trolig den beste bilen fra keiserriket til dags dato. Og Nio ES8 er så fristende at den er vanskelig å motstå.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer