Årets Bil 2021

Vant igjen!

Polestar 2 vant både Årets Bil og Folkets Favoritt.

FULL JUBEL: Det var høy stemning, men god avstand utenfor Polestar Space Oslo da Asif Rana, Space Manager Oslo (i front), spretter champagnen for tittelen Årets Bil. Cengiz Al, Tobias Rakkenes og Norgessjef Alexander Hørthe er kjempefornøyde med å ta hjem begge prisene i årets kåring. Foto: Rune M. Nesheim
FULL JUBEL: Det var høy stemning, men god avstand utenfor Polestar Space Oslo da Asif Rana, Space Manager Oslo (i front), spretter champagnen for tittelen Årets Bil. Cengiz Al, Tobias Rakkenes og Norgessjef Alexander Hørthe er kjempefornøyde med å ta hjem begge prisene i årets kåring. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Folket har sagt sitt. De valgte i år Polestar 2 som vinner av Årets Bil 2021.

Nå er det juryens tur. Som dere lesere, starter vi med alle årets modeller. I år var det 32 av dem. Vi møtes deretter for å diskutere og stemme oss frem til hvilke ti som skal bli med på en finaledag på Rudskogen Motorsenter.

Finaledag på Rudskogen

Der får vi anledning til å hoppe over fra bil til bil, kjøre dem i trygge omgivelser og utfordre dem på forskjellige øvelser.

Vi kjører en akselerasjon, unnamanøver, slalåm som blir trangere og trangere og på banens fulle lengde. Det gir oss en unik mulighet til raskt å bli kjent med bilene, og man får utfordret dem noe mer enn langs vanlig landevei.

TESTDAG: Alle finalistene kjøres en hel dag på Rudskogen Motorsenter. Vis mer

Etter en dag med bilene møtes juryen for en avgjørelse. Hvert medlem offentliggjør sine topp 3-kandidater og begrunner valget. Alle andre biler faller utenom. Deretter kåres vinneren.

Knepent foran Porsche

Alle har Polestar 2 på lista og den har tre førsteplasser. Alle har også Porsche Taycan på lista, og den har to førsteplasser. Polestar vant altså bare med ett poeng.

Det er nesten like jevnt mellom tredje- og fjerdeplassen også. Kun to poeng skiller mellom BMW iX3 og MG SZ EV. Begge billige og praktiske i sitt segment. BMW iX3 får stemmer fra tre i juryen: én førsteplass, en annenplass og en tredjeplass. MG har også fått tre stemmer. En annenplass og to tredjeplasser. VW ID.3 har fått én. Ingen annen finalist har fått stemmer.

FULLTREFFER: Polestar 2 tok to av to mulige priser i Årets Bil. Det lover godt for gjengen i Polestar. Foto: Rune M. Nesheim
FULLTREFFER: Polestar 2 tok to av to mulige priser i Årets Bil. Det lover godt for gjengen i Polestar. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kjempefornøyd med seier nummer to

- Dette er ikke første gang en elektrisk bil har vunnet denne prisen, men det at vi er et nytt bilmerke på markedet viser at Polestar 2 har truffet noe hos nordmenn. Den er sporty, elegant, trygg og har helt enkelt alt man kan ønske seg, uten for mye styr – akkurat slik nordmenn liker det, sier Alexander Hørthe, som er Norgessjef hos Polestar

Vant også Folkets favoritt

- For seks måneder siden sto vi her uten biler, og nå står vi her med to priser – det har vært en utrolig reise. Folkets favoritt er jo en gjev pris nettopp fordi det gir en indikasjon på hva folket mener. Det er en bekreftelse på at Polestar treffer. Årets bil, som da er bestemt av en jury, er også fantastisk å motta i den forstand at det bekrefter at vi er det vi tror vi er – noe for ekspertene og noe for folket.

Hvem kjøper Polestar?

- De som setter pris på ekte kjøreglede, design, teknologi og bærekraft. Vi ønsker ikke å spise av de som allerede kjører elbil, vi ønsker å få diesel- og bensinbileiere til å bytte til elektrisk, forteller Hørthe.

Når får vi se den neste?

Polestar 1 er en limited edition-bil som produseres i begrensede kvanta. Den skal det kun produseres 1500 av i løpet av tre år, og 2021 er det siste året den bilen er tilgjengelig.

Fra der er vår fremtid helelektrisk. Polestar 2 vil i 2021 komme med flere valgmuligheter, avslutter Hørthe.

ÅRETS BIL: Dette er de nominerte til årets bil 2021. Klipp: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Juryens valg og begrunnelse

Bård

1. Porsche Taycan. Ikke feilfri, men en fantastisk bil.

2. Polestar 2. Fin og gjennomført design. Hel ved. Stabiliseringsprogrammet viste seg ikke fra sin beste side på den glatte banen med vinterhjul, men totalpakken er bra til prisen.

3. VW ID.3. Den er folkelig og fin utvendig. Innvendig har man tenkt å gjøre det spartansk, men kult, men så ble det bare dårlig og kjipt isteden. Men det er et hederlig forsøk. Resten på lista er bare nok en bil.

Børre

1. Porsche Taycan. Veldig pen og se på og opplevd høy kvalitet. Bra sittestilling og utgir seg for å være det den er. Den er hel ved. Når startprisen er på drøyt 900.000, som ikke ser så veldig mye høyere enn andre elbiler i dag, forsvarer det en høy plassering.

2. BMW iX3. Jeg opplevde den først som kjedelig, men jo mer tid jeg brukte i bilen, jo mer vokste den på meg. En veldig brukervennlig familiebil for folk flest.

3. Polestar 2. Den oppleves som et kvalitetsmessig løft i forhold til andre elbiler. De har gjort noe mer enn disse pappbilene. Alt fra lydisolering til kvalitetsfølelse. En bil med så mange barnesykdommer og usikkerhet rundt kvalitet fortjener kanskje ikke å bli årets bil, men den er såpass imponerende i forhold til mange andre, så jeg setter den høyt opp.

Molly

1. Polestar 2. I dag har jeg blitt frelst. Sånn skikkelig. For jeg er petrolhead to the bone. Overgangen til el er vanskelig, og det skjer for fort. Jeg føler at alle disse bilene med deilig lyd bare forsvinner ut av hendene. Men fra første stund jeg satte meg inn i Polestar 2 har jeg kost meg så mye, og skulle bare ønske jeg kjørte den i hele dag. Kjøreegenskapene ligger på et høyt nivå. Det gjør de hos Porsche også, men i forhold til prisen frir Polestar til sånne som meg. Den er sportslig, kul, stutt og kantete.

2. MG CS EV. Man får vanvittig mye bil for pengene dersom den måles opp mot de andre. Den fungerer som en liten familiebil.

3. Porsche Taycan. Med såpass lav inngangspris blir plutselig Taycan tilgjengelig for mange flere. Det er fortsatt en dyr bil, men en billig Porsche. Når man trekker vekk drivstoffutgifter blir faktisk ikke prisen så ille.

Ståle

1. Polestar 2. Det er den bilen som best møter kriteriene. Nå koster riktignok også denne bilen over halv million med den pakka den har. Dobbelt så dyr som MG ZS, men i egen divisjon, så valget er enkelt.

2. Porsche Taycan. Fordi det er sportsbil på budsjett. Hvis du har spart litt og jobbet for det, så kan veldig mange nordmenn gå og kjøpe den.

3. MG ZS EV. Den gir veldig mye bil for pengene. Ikke en bil jeg hadde kjøpt selv, men for den som skal fra A til B til en fornuftig pris, så er den grei. Jeg er spent på verditapet, men med så lav pris, er det begrenset hvor mye det kan bil.

Fred Magne

1. Polestar 2. Den fremstår som morgendagens bil. Den har teknologien, ytelsene, kjøreegenskapene og designen. Den ser smashing ut, og leverer som lovet – til en god pris.

2. Porsche Taycan. Det er ikke lite arbeid Porsche har lagt i nye Taycan, og dette er foreløpig målestokken innen elbiler. I tillegg kjører den som en Porsche. Ingen over, ingen ved siden, men prisen gjør den ikke til en folkebil.

3. MG ZS EV. Med en pris som starter på 229.000 kroner er det umulig per i dag å finne et bedre kjøp. God plass, god rekkevidde, bra utstyrt, ja generelt et kanongodt kjøp. 5-stjerner i Euro NCAP har den også.

Rune

1. Porsche Taycan. Den er helt insane. Porsche har lagt så mye inn i den bilen for å lage verdens beste elbil. Den bruker 800 volt, lader raskt, går langt. Jeg har aldri kjørt noe annet på tørr vei som du kan gå så bananas med og bilen bare ligger der og gjør det du ber den om. Det finnes ikke noe bedre og du kan frakte fire med litt bagasje. Salgstallene sier i grunnen alt. Porsche har aldri solgt mer i Norge.

2. Polestar 2. Flott bil til flott pris. Bringer riktignok ikke noe nytt til torgs i forhold til Tesla Model 3, bortsett fra opplevd kvalitet, og har omfattende barnesykdommer. Men man får mye bil for pengene, med sportslige kjøreegenskaper.

3. BMW iX3. Du får søkke og snøre for 610.000 og det med god plass til familien. Den er praktisk, har høy kvalitetsfølelse og lavt støynivå. Med ESP-systemet inne er den veldig forutsigbar. Skuffende nok uten bagasjerom foran og bare 750 kilo på kroken.

Anders

1. BMW IX3. Fullverdig familiebil med BMW-følelsen og bra range. Gode materialvalg og nær uovertruffen kvalitetsfølelse til en fornuftig pris. Svært gode kjøreegenskaper som er en BMW verdig. Et meget godt tilskudd til en populær bilklasse i Norge.

2. Polestar 2. Det er en spennende nykommer. Her er det mye kjøreglede for pengene. God kvalitet på interiør der Volvo-eiere vil kjenne seg igjen. God rekkevidde og meget gode kjøreegenskaper. Belemret med noen barnesykdommer ved de første utleveringen. Blir interessant å se hvordan kundene blir ivaretatt.

3. Porsche Taycan. En råtass av en bil. En skikkelig Grand Tour-bil med en vanvittig akselerasjon. Og den har kjøreegenskaper som matcher kreftene. De har klart å putte veldig mye Porsche i en elbil.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer