Tesla skal være i seriøse forhandlinger om å anskaffe nye batterier - som ikke inneholder kobolt - til elbilene sine. Det melder nyhetsbyrået Reuters i en eksklusiv sak denne uka.
Kobolt er et av de dyreste metallene (300.000,-/tonn) i elbilbatterier. Enda verre er det at de som utvinner metallet ikke har greid å reinvaske produksjonen, etter blant annet beskyldninger om barnearbeid.
Blant annet tok som kjent fredsprisvinner Denis Mukwege et kraftig oppgjør med batteriindustrien i 2018.
En betydelig andel av kobolten som utvinnes i Kongo (verdens største eksportør) kommer fra privateide og uregulerte gruver, der både barn og voksne jobber under livsfarlige forhold - for luselønn - for å grave etter «det nye gullet», skrev Dagbladet for litt over ett år siden.
Viderekomne samtaler
Det er kinesiske Contemporary Amperex Technology (CATL) som står på den andre siden av forhandligsbordet, og som vil levere ny batteriteknologi til Teslas Gigafactory 3 i Shanghai. CATL skal ha byttet ut kobolt med såkalt litiumjernfosfat (LFP).
Om dette lykkes vil Tesla ifølge Reuters kunne senke kostnadene ved produksjonen vesentlig, for dermed å kunne senke prisene og bøte på et skuffende kinesisk Tesla-salg.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger