Ny batteriteknologi skal gjøre at Teslas elbiler i framtiden kan kjøre over én million miles - eller 1,6 millioner kilometer - skal vi tro ny forskning fra blant andre Teslas batteriguru, Jeff Dahn. Det var blant andre Forbes og Electrec som i september meldte dette i internasjonale medier.

Tjener titusener ekstra på nybrukte biler
Batteriene vil være spesielt egnet for framtidens drosjenæring, ifølge elbilprodusentens administrerende direktør, Elon Musk.
Dagens situasjon
«Bilene som allerede er bygd, er alle designet og konstruert for å holde én million miles», har Tesla-sjefen sagt.

Men det gjelder altså ikke batteripakkene. Tidligere i år uttalte Musk ifølge Electrec at deres hittil minste og rimeligste bil, Model 3, er bygd for å vare like lenge som en kommersiell lastebil, men at batteriene skulle holde mellom 300.000 miles og 500.000 miles - eller et sted mellom 480.000 og 800.000 kilometer, på godt norsk.
To-tre ganger lenger
Allerede neste år skal Tesla komme opp med den nye batteripakken, som skal kunne vare over dobbelt så lenge - eller dobbelt så langt. Og det er her Jeff Dahn og hans laboratorium kommer inn i bildet, med sitt nye miljøbatteri.
De originale dokumentene kan du kikke på her.

Her råtner tusenvis av ubrukte biler
Det nye og allerede testede batteriet er en Li-Ion-battericelle med avanserte elektrolytter og neste generasjons teknologi, ifølge elbilnettstedet Electrec. Dahns team skal ha testet cellene i utstrakt grad, og basert på resultatene tror de altså at de nye batteripakkene skal kunne drive en elbil i over 1,6 millioner kilometer før de må skrotes.
Oppsummert vil disse batteriene, om forskerne har rett, kunne få en holdbarhet som er hele to til tre ganger lenger enn dagens Tesla-batterier.
Testet i ekstrem-varme
Battericellene skal dessuten være testet i forskjellige forhold og sykluser. Selv under ekstreme temperaturer på over 40 varmegrader, varte de i over 4000-ladesykluser. Med et aktivt kjølesystem presset det battericellene til over 6000 sykluser.
Hvordan batteriene reagerer på ekstremt lave temperaturer, som på en kald norsk vinter, skriver Electrec imidlertid ingenting om.

Snøvarsel: Velg riktig elbil-dekk
Elon Musk er kjent for å være visjonær, og hans tanker om autonome biler er vidt kjent. Tesla ligger langt framme i denne utviklingen.
Elbil-gründeren tror de nye batteriene blant annet vil kunne revolusjonere innføringen av robot-drosjer og elektriske langdistanse-lastebiler. Tanken er at taxiene på mer holdbare batterier vil kunne kjøre hele dagen, som vanlige drosjer.

Samarbeidstrøbbel
Alt går imidlertid ikke på skinner for Tesla og deres batteriproduksjon, om dagen. I april i år rapporterte Business Insider om misnøye innad i den kjente Gigafactory i nærheten av Reno i Nevada, blant Panasonics ansatte. Den japanske batteriprodusenten samarbeider nemlig med Tesla om batteriteknologi og -produksjon.
Både nåværende og tidligere ansatte arbeidere på fabrikken har meldt om kaos, dårlige arbeidsvaner og om lag én halv million batterier som hver dag kastes som søppel i Gigafactory.

Dessuten er også blitt kjent at Panasonic og Teslas monogame batteri-samarbeid har fått knuter på tråden. Panasonic har på sin side sikret sin framtid med å undertegne en samarbeidsavtale med Toyota, med å utvikle heljapanske batterier til de kommende japanske elbilene.
