- Ren kjøreglede forplikter. Det gjelder vår nye X4 også. Dessuten er bilen større innvendig enn forgjengeren. X4 er en del av en rød tråd for BMW.
Det sier kommunikasjonsdirektør Magnus Tegneby BMW Group Norge til Dinside om BMWs siste tilskudd i SUV-familien. X4 er bygget på samme lest som X3 og deler mye teknikk og design som denne. I august kom de første demobilene til landet.

Kaller tilbake biler etter motorbranner
Bilen skal rett ut i markedet og konkurrere med Mercedes-Benz GLC Coupé, og det er i grunnen bare BMW og Mercedes som har kastet seg ut i å lage en kupé av en ordinær SUV. Mercedes, på sin side, har nesten trukket seg helt, etter at deres GLC Coupé stort sett ble solgt som ladbar hybrid.
Den er derimot av typen som ikke lenger selges, rett og slett fordi den ikke tilfredsstiller kravet til elektrisk rekkevidde på fem mil. Dermed er bordet nærmest ryddet for nye X4, som dermed blir stående igjen alene - i det minste som SUV Coupé.
BMW X4 - Faste data
Mål (l/b/h) | 4.752cm/2.138cm/1.621cm |
Akselavstand | 2.864cm |
Bagasjerom | 525/1.430 liter |
Hengervekt | 750/2.400 kg |
Girkasse | 8-speed Steptronic |
Mer sportslig
Ettersom lillebror X3 ble lansert på ny plattform i 2017, ble det naturlig med en ny X4 allerede etter fire år etter at første generasjon ble født. BMW X4 skal stå fram som en modell med egen karakter og spisset kjøredynamikk, ifølge BMW.
Ifølge importøren har det i andre generasjon BMW X4 blitt lagt mer vekt på sportslighet og særegen design.
– Helt nye BMW X4 bygger videre på siste generasjon BMW X3 som ble lansert høsten 2017, og er en sammensmelting av de typiske trekkene ved en BMW X-modell og en kupé. X4 er atleten i BMWs X-familie, forklarer Marius Tegneby.

Så mye tjener produsentene per solgte bil
- Så hvem er målgruppen til denne «atleten»?
- Godt spørsmål. Folk beveger seg inn og ut av segmenter og biltyper for tiden. Kundegruppene er i stor endring. For eksempel er 80 prosent av kundene av i3 førstegangskjøpere av BMW. Så målgrupper er ikke like lett å definere som for få år siden.
- X4 treffer de som vil ha en kompakt SUV med typiske BMW-egenskaper: Sportslig og med god kjørekomfort.
- Er det de vanlige tyske premiummerkene som har hovedkonkurrentene?
- Det er også et godt spørsmål. For jeg kan for eksempel ikke si at Jaguar I-Pace ikke er en konkurrent, men det typiske ville likevel være Mercedes GLC og Porsches kupé-SUV.
BMW X4 - dieselalternativer
xDrive 20d | xDrive 30d | M40d | |
Slagvolum | 1.995 ccm | 2.993 | 2.993 ccm |
Effekt | 190 hk | 265 hk | 326 hk |
Dreiemoment | 400 Nm | 620 Nm | 680 Nm |
0-100 km/t | 8,0 sek | 5,8 sek | 4,9 sek |
Toppfart | 213 km/t | 240 km/t | 250 km/t |
Forbruk (blandet) | 0,54 l/mil | 0,58 l/mil | 0,64 l/mil |
CO₂-utslipp** | 142 g/km | 153 g/km | 170 g/km |
Tankvolum | 60 l | 65 l | 68 l |
Egenvekt | 1.815 kg | 1.820 kg | 1.970 kg |
Pris fra kr. | 696.800 | 831.000 | 989.200 |
Motorvarianter
BMW har til nå varslet seks motorvarianter i Norge av X4 - tre diesel og tre bensin. Én av hver er M-Performance-varianter (M40i og M40d), som begge kommer noe seinere. Det er ikke varslet hybridversjon av bilen.
Samtidig starter BMW produksjonen av xDrive 30d først nå i august. Dermed er det dieselvarianten 20d og bensinvariantene 20i og 30i som er raskest tilgjengelig for interesserte kunder.
Hvilke av disse motorvariantene som blir storselger, vil Marius Tegneby være forsiktig med å spå.
- Det er en liten brytning mellom at kundene velger 20d eller 30d diesel og 30i bensinmotor. Alle kler bilen godt, sier han.
BMW X4 - bensinalternativer
xDrive 20i | xDrive 30i | M40i | |
Slagvolum | 1.998 ccm | 1.998 ccm | 2.998 ccm |
Effekt | 184 hk | 252 hk | 354 hk |
Dreiemoment | 290 Nm | 350 Nm | 500 Nm |
0-100 km/t | 8,3 sek | 6,3 sek | 4,8 sek |
Toppfart | 215 km/t | 240 km/t | 250 km/t |
Forbruk (blandet) | 0,71 l/mil | 0,72 l/mil | 0,9 l/mil |
CO₂-utslipp | 163 g/km | 164 g/km | 205 g/km |
Tankvolum | 65 l | 65 l | 65 l |
Egenvekt | 1.795 kg | 1.795 kg | 1.825 kg |
Pris fra kr. | 723.000 | 781.300 | 1.059.900 |
«The Year of the X»
2018 har vært et helt spesielt SUV-år for BMW. På slutten av fjoråret kom X3, før X2 og X4 gjorde sin entré. X5 får vi hilse på i november. Og innen året er helt omme vil vi trolig få se en helt ferdig utgave av X7 også.
- Internt kaller vi 2018 for «The Year of the X». Aldri før har vi hatt så mange nye SUV-er på ett år, forklarer Nøkleby.

TEST: Mercedes-Benz GLC Coupé
- Hele SUV-familien har vokst noe ekstremt. SUV utgjør stadig mer av bilbestanden i framtida.
Som BMW, har Volvo også akkurat varslet en storstilt satsing på SUV-er. Etter stor suksess med XC90, XC60 og XC40 er allerede flere nye modeller er i gjære.
Snart i Norge
BMW X4 er altså ikke langt unna. Forhandlerne skal ha fått sine demobiler, og bestillingene har startet. Så i løpet av de nærmeste ukene eller månedene skal de første kundebilene kunne være på norske veier.
Prisene starter på rett under 700.000 kroner (xDrive 20d). Tusenlappene vil nok også starte å løpe når ekstrautstyr skal legges til.
