Hele 187.000 biler fikk tilbud om utsatt periodisk kjøretøykontroll (PKK) - på folkemunne kalt EU-kontroll - i mars og april på grunn av corona-pandemien. Nå varsles det om voldsom pågang fra bileiere som trenger å få bilen godkjent før fellesferien.
Bilverksteder landet rundt vurderer tilsynelatende å øke kapasiteten for å ta unna køen. Nå går det nemlig ikke an å utsette PKK lenger.

- Da Norge stengte ned 12. mars fikk de som hadde kontrollfrist mellom 13. mars og 30. april, en generell utsettelse på to måneder. Mange valgte heldigvis å ta EU-kontrollen, da fler og fler skjønte at mange i bransjen hadde innført gode smitteverntiltak, sier NAF-kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.
Han sier det likevel har hopet seg opp en del biler i forbindelse med denne utsettelsen.
- De må få gjennomført kontrollen før fellesferien. I tillegg skal alle de som har kontrollfrist i mai og juni ha bilene sine inn til kontroll. Dermed er det flere enn normalt som må ha bilen på EU-kontroll nå, forklarer han.

Får sjokk under Tesla-test
Flesteparten med stryk
Hos verkstedkjeden Automester melder de om travle dager, da mer enn halvparten (55 %) av de bilene som faktisk var på EU-kontroll i april heller ikke ble godkjent.
- Foreløpig klarer vi å ta unna, men det er mulig vi må revurdere hvis pågangen blir større, sier daglig leder Siw Holter i en pressemelding.
- Enkelte av våre verksteder vurderer utvidede åpningstider og lørdagsåpent dersom behovet øker frem mot fellesferien, utdyper hun.
Poenget med PKK er å luke ut biler med feil og mangler som gir redusert sikkerhet i trafikken. Etter negativ EU-kontroll sier Holter at de ser at mange velger å vrake eller kvitte seg med bilene, framfor å risikere kostbare reparasjoner.
- For de fleste er det som regel ikke så dyrt å få fikset årsaken til manglende godkjenning. Rundt 90 prosent av bilene på etterkontroll blir godkjent, forteller Holter.

Slik blir nye «Nissan Leaf»
Forskjell på service og PKK
I en spørreundersøkelse gjennomført av Yougov for Tryg Forsikring svarer over nesten én av fire (24 %) at de ikke alltid overholder tidsintervallene for bilens service. Kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring forteller at mange bilister blander EU-kontroll (PKK) med service.
- Mange bileiere er trolig ikke så nøye med tidsfrister, men dropper du service på bilen kan det bli dyrt. I verste fall kan det gå utover garantien. Samtidig tror noen EU-kontroll er en slags service på bilen. Det er det ikke. Dropper man å gjennomføre EU-kontrollen innen tidsfristen, risikerer man å bli avskiltet på stedet ved kontroll, advarer han
