Varsler priskrig

Volkswagen-sjefen har sett seg lei på Teslas dominans i Norge. Nå kutter han prisene kraftig, samtidig som salget av bensin- og dieselbiler er stoppet.

INNRØMMER: - Vi samler ikke på tredjeplasser, men har ikke hatt folkelige nok modeller og priser til å slå Tesla. Derfor kutter vi nå prisene, sier VW-sjef Ulf Tore Hekneby. Foto: VW
INNRØMMER: - Vi samler ikke på tredjeplasser, men har ikke hatt folkelige nok modeller og priser til å slå Tesla. Derfor kutter vi nå prisene, sier VW-sjef Ulf Tore Hekneby. Foto: VW Vis mer
Publisert

Da Tesla kuttet prisene på Model Y og Model 3 kraftig for et år siden, sa sjefene for de store, norske bilimportørene at de ikke ville være med på den dansen. Nå har altså VW-sjef Ulf Tore Hekneby sett seg kraftig lei på at Tesla, først og fremst med Model Y, dominerer det norske markedet totalt.

Da salgstallene for 2023 nylig ble gjort opp, hadde 25 408 nordmenn kjøpt seg en ny Tesla. Av disse var det over 23 000 som kjøpte en Model Y.

Toyota solgt til sammenlikning 15 754 biler og VW på tredjeplass 13 704. Bestselgeren til VW, ID.4 GTX, var det 5395 nordmenn som kjøpte. Det svir for et merke som i mange år har vært på toppen av de fleste salgsstatistikker i Norge.

- Samler ikke på tredjeplasser

- Vi samler ikke på tredjeplasser. Dette sier vi ikke for å være arrogante, men fordi vi har helt andre ambisjoner for Volkswagen i Norge. Det er den øverste plassen på pallen som gjelder, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direkte for VW-importør Harald A. Møller AS.

VIL FORBI: Med et priskutt på nesten 90 000 kroner for rimeligste ID.4, starter VW nå priskrig mot Tesla og deres Model Y. Foto: Mirva Kakko
VIL FORBI: Med et priskutt på nesten 90 000 kroner for rimeligste ID.4, starter VW nå priskrig mot Tesla og deres Model Y. Foto: Mirva Kakko Vis mer

- Vi innser imidlertid at selv om vi har flotte og attraktive modeller, har vi ikke hatt utstyrsvarianter og priser som har vært folkelige nok for å klatre helt til topps, slik vi tidligere har lyktes med. Derfor tar vi grep nå, sier, VW-sjefen.

Kraftige priskutt

Konkret betyr det at VW nå lanserer flere nye utstyrsvarianter, kutter prisen på flere modeller og stopper salget av personbiler med bensin- og dieselmotor. Den siste bilen med fossilmotor ble bestilt i romjula. Heretter er de bare elbiler som gjelder.

Prisen på billigste utgave av kompakte ID.3 er kuttet til 358 000 kroner. Familiebilen ID.4 får en startpris på 413 600 kroner. Tidligere har den kostet fra rundt 500 000 kroner. Vil du ha denne bilen med firehjulstrekk, starter prisen på 486 000 kroner.

Billigere enn Tesla

Til sammenlikning koster en Tesla Model Y med bakhjulstrekk fra rundt 450 000 kroner og med firehjulstrekk 540 000 kroner. Tesla oppgir rekkevidden på denne bilen til 53 mil, mens VW oppgir 51 mil på sin ID.4 med firehjulstrekk.

SUVEREN: I 2023 var Tesla Model Y den suverene vinneren blant norske bilkjøpere. Flere enn 23 000 nordmenn kjøpte denne bilen i fjor, mot 5 400 som kjøpte VW ID.4 GTX. Foto: Mirva Kakko
SUVEREN: I 2023 var Tesla Model Y den suverene vinneren blant norske bilkjøpere. Flere enn 23 000 nordmenn kjøpte denne bilen i fjor, mot 5 400 som kjøpte VW ID.4 GTX. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Vi har kontaktet Tesla i Norge med spørsmål om de nå kommer til å gjøre noe med prisene på sine modeller som følge av de priskuttene som VW nå gjør på sine mest populære modeller. Svaret er at de ikke har noen kommentar.

Utstyr i stedet for priskutt

Toyota, som var Norges nest største bilmerke i 2024, har bare en elbil i sitt utvalg – bZ4X. Den er en direkte konkurrent til VW ID.4 og Tesla Model Y, og har hatt ganske gunstige priser til nå. Etter priskuttene blir VW ID.4 en god del billigere enn bZ4X.

- Så langt gjør vi ingen ting med prisene våre, men kommer med en del nytt utstyr på bilen. Det vil blant annet øker ladehastigheten i kaldt vær. I tillegg får bilen infrarøde varmere under dashbordet, som gir rask oppvarming av kupeen. Dette blir standard, sier Espen Olsen som er informasjonssjef i Toyota Norge.

- Ellers ser vi at bilkjøperne er opptatt av de gunstige tilbudene på finansiering som forhandlerne våre har. Dette teller mye i «totalpakka», sier Olsen.

MG, som er det elektriske bilmerket som selger mest i Norge for tiden, opplevde en salgsnedgang på rundt 20 prosent i 2023. Nå setter importøren ned prisen på sin MG4. med 20 000 kroner. Bilen, som konkurrerer med VW ID.3, koster nå fra 265 900 kroner.