... på alt, utenom designet - med referanse til Teslas elleville Cybertruck. Ellers skal Triton Model H komme med krefter og rekkevidde ingen av dagens elbiler kan måle seg med.

Overraskende tall i elbilundersøkelse
«SUV-en Triton Model H er designet for å begeistre sansene. Med enestående kraft, luksus og sitteplasser, er Model H den elektriske SUV-en som velges av kresne kjøretøyentusiaster», er den pompøse setningen som møter deg på reservasjonssidene.
Det hele virker for godt til å være sant. Det er kun tida som vil kunne bevise om det faktisk er det. Det amerikanske solkraft-selskapet Triton Solar, som nå også har begynt å utvikle elbiler under navnet Triton EV, hevder i alle fall at dette blir en realitet og at de har jobbet lenge med prosjektet.

Ekstremt!
Det New Jersey-baserte selskapet er ikke videre kjent i motorverdenen. De har entret scenen etter den elektriske revolusjonen, på lik linje med selskaper som Rivian, Lucid Motors, Fisker, LMC med flere, for å få en bit av kaka dominert av Elon Musks Tesla.
Triton Model H har i hvert fall det som skal til for å konkurrere med Tesla Model X - på det amerikanske markedet, i alle fall. Kanskje blir den enorme SUV-en i største laget, til og med for elbilglade nordmenn?
Likevel er nyheten interessant for Norge. Blir Triton Model H en realitet, har den så ekstreme spesifikasjoner at Tesla-eierne plutselig ikke har så mye å skryte av lenger:
- Fire motorer som totalt yter 1.500 hestekrefter (!)
- Minst 1120 km rekkevidde på én lading (700 miles - EPA)
- 200 kWt batteri
- Stor amerikansk SUV, med åtte seter
- Trekkraft på 6,985 kilo (15.400 pund)
- 0-97 km/t på 2,9 sek (0-60 mph)

Dobler Tesla
Bare det å passere 100 mils rekkevidde er utrolig - det er mye lengre enn noen elbil har vært i nærheten av til dags dato. Triton Model H skal ifølge utviklerne rekke minst 700 miles, tilsvarende 1120 km, etter den strenge amerikanske EPA-normen.
Å greie dette på en bil av Triton Model Hs størrelse og vekt (foreløpig ukjent, men hallo ..!) vil være ekstremt. Derfor må en like ekstrem batteripakke (200 kWt) levere strømmen.

Til sammenligning har rekkeviddelederen Tesla Model S Long Range - som er både mindre og lettere - en rekkevidde på 390 EPA-miles (610 WLTP-km), etter den offisielle amerikanske normen EPA og en batteripakke på 100 kWt.
Sammenlignet med SUV-en Tesla Model X, stiller Triton Model H naturligvis enda sterkere, når det kommer til spesifikasjonene.
Triton Model H vs Tesla Model X
Model H | Model X | |
Effekt: | 1.500 hk | 524 hk |
Antall motorer: | 4 | 2 |
Batteristørrelse: | 200 kWt | 87 kWt |
Rekkevidde (EPA): | 700 miles (1125 km) | 325 miles (523 km) |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 3 sek (cirka) | 4,6 sek |
Vekt: | 2.404 kg | 2.533 kg |
Mål (l/b/h): | 570/206/188 cm | 505/227/168 cm |
Seter: | 8 | 7 |
Lastekapasitet (maks): | 5.600 liter | 2.180 liter |
Maks tilhengervekt: | 6.985 kg | 2250 kg |
Pris (USA): | Ukjent (53.000,- i reservasjon!) | 1.000.000,- (cirka) |

Spår fulle veier til sommeren
1,4 millioner
Men er dette bare humbug, fra et selskap som ønsker oppmerksomhet? Ikke nødvendigvis, skal vi tro et stort antall seriøse tidsskrift rundt om i verden. Triton Solar har jobbet med prosjektet i 18 måneder.
- Etter den offisielle starten har det blitt veldig seriøst de siste tolv månedene. Siden har vi fått flere internasjonale partnere , uttalte administrerende direktør Himanshu B. Patel i en pressemelding fra selskapet for et par måneder siden.
Sju farger
Du bør nok likevel tenke deg om én eller to ganger før du eventuelt bestemmer deg for å punge ut reservasjonsbeløpet på svimlende 1,43 millioner kroner og 50 øre (!) for «Founders Edition». Nei, vent. De 100 bilene er i følge Triton EV allerede reservert.
«Founders Edition» eller ikke - denne bilen blir uansett ikke «gratis».
