Vectra stv: Større enn storebror

Stasjonsvogner er viktig i Norge, og Vectra stasjonsvogn er Opels viktigste enkeltmodell i mellomklassen.

Publisert
Sist oppdatert

RÜSSELSHEIM (DinSide Motor): Stasjonsvogner er ikke hva de engang var, trenden mot sportsligere fremtoning for praktiske slitere er sterk. De fleste produsentene lar dette gå litt utover lastevolum og sterkt skrånende bakruter er en gjennomgangsmelodi. I mange tilfeller er stasjonsvognen den peneste varianten av en modell.

Andre veien

Opel Vectra stasjonsvogn har gått litt andre veien. Bakruten skråner ikke så mye, og lasterommet er det mest firkantete bagasjerommet i klassen. For å få til en sportslig profil avslutter taklinjen i en bred karosserifarget takstolpe. Resultatet ser bra ut i våre øyne, og det er lite av det praktiske firkantete i utvendig design.

Vectra stasjonsvogn er et par centimeter lenger enn det som til nå har vært klassens lengste, Ford Mondeo. Akselavstanden, som stasjonsvognen deler med Signum, er hele ti centimeter lenger enn pensjonerte storebror Omega. Det gir både plass og komfort, og er på nivå med det vi finner i storbilklassen.

Direkte sammenlikning

Vectra stasjonsvogn kommer som Signum blant annet med en toliters turbomotor på 175 hestekrefter. Det er den samme motoren som sitter i Saab 9-3, men den oppleves klart forskjellig i den lange stasjonsvognen. Det som i Saaben var en sportslig motor har i Vectra stasjonsvogn blitt en sterk motor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer