I likhet med morselskapet Toyota, har Lexus vært sent ute med lansering av elektriske biler. Satsingen til japanerne har vært på biler med hybriddrivverk - altså en kombinasjon av fossilt drivstoff og el-batteri.
Riktignok selges det i dag en elektrisk utgave av UX, men RZ 450e blir den første Lexus som er bygget fra bunnen av som ren elbil. Det har mange fordeler.
Med denne bilen viser Lexus et helt nytt designspråk, med en lukket grill og en sportslig avrundet bakende. Interiøret på de bildene som Lexus foreløpig har frigjort, viser dessuten at bilen har noe så sjeldent som et firkantet ratt.
Vekker oppsikt
Det betyr at den vil få såkalt «steer-by-wire»-teknologi, der det ikke er noen fast forbindelse mellom ratt og hjul. Når man dreier på rattet vil det gå et elektrisk signal til en elektrisk motor som beveger hjulene dit man skal.
Fordelen er at du slipper å flytte grepet på rattet og at det overføres mindre vibrasjoner fra veien og inn i bilen. Men det kan naturligvis høres ganske skremmende ut for menigmann, som er vant til at ratt og hjul henger fysisk sammen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger