Elektrisk Lexus RZ 450e lansert

Vekker oppsikt

I dag viser Lexus fram sin nye kompakte elbil RZ 450e. Med et nytt, sportslig design og firkantet ratt skiller den seg fra mengden.

DERFOR ER DET FIRKANTET: Rattet er firkantet som på en Playstation kontroll. Det betyr at det ikke er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen ordnes av en elektromotor på forhjulene. Foto: Lexus
DERFOR ER DET FIRKANTET: Rattet er firkantet som på en Playstation kontroll. Det betyr at det ikke er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen ordnes av en elektromotor på forhjulene. Foto: Lexus Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I likhet med morselskapet Toyota, har Lexus vært sent ute med lansering av elektriske biler. Satsingen til japanerne har vært på biler med hybriddrivverk - altså en kombinasjon av fossilt drivstoff og el-batteri.

Riktignok selges det i dag en elektrisk utgave av UX, men RZ 450e blir den første Lexus som er bygget fra bunnen av som ren elbil. Det har mange fordeler.

Med denne bilen viser Lexus et helt nytt designspråk, med en lukket grill og en sportslig avrundet bakende. Interiøret på de bildene som Lexus foreløpig har frigjort, viser dessuten at bilen har noe så sjeldent som et firkantet ratt.

Vekker oppsikt

Det betyr at den vil få såkalt «steer-by-wire»-teknologi, der det ikke er noen fast forbindelse mellom ratt og hjul. Når man dreier på rattet vil det gå et elektrisk signal til en elektrisk motor som beveger hjulene dit man skal.

Fordelen er at du slipper å flytte grepet på rattet og at det overføres mindre vibrasjoner fra veien og inn i bilen. Men det kan naturligvis høres ganske skremmende ut for menigmann, som er vant til at ratt og hjul henger fysisk sammen.

Det er usikkert om de første bilene som kommer vil ha denne teknologien, eller om den lar vente på seg til neste år (2023).

Kommer snart

Størrelsen på RZ 450e er omtrent den samme som på Toyotas første elbil - også den med en knotete navn, BZ4X - som kommer til Norge om noe uker.

Det betyr at Lexus-en blir en luksuriøs konkurrent til blant annet VW ID.4 og Skoda Enyaq. Det betyr igjen at den får mye av den samme teknologien som Toyota.

ELBIL: Dette er den nyeste prototypen til Mercedes-Benz som ble avduket mandag 3. Januar. Video: Mercedes-Benz. Klipp: Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Rekkevidden vil havne mellom 40 og 50 mil. Bilen kan lynlades med 150 kW, trekke henger på 750 kilo og får en batterigaranti på ti år eller 240 000 kilometer.

Hos den norske Lexus-importøren er bilen etterlengtet.

– Dette er en bil vi venter i spenning på, men de første bilene kommer ikke til Norge før i første kvartal av 2023. Prisene er dessuten ennå ikke klare, sier den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm til DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer