Polestar 2 er den elektriske bilen fra Kina som så langt har hatt størst suksess i Norge. I løpet av den korte tiden den har vært på markedet, er det solgt nesten 12 000 biler til norske kunder. Gunstig pris har vært viktig for suksessen.
I oktober ble det klart at produksjonen av Polestar 3, en stor SUV bygget på my av den samme teknologien som Volvo EX90, starter i Kina denne sommeren. De første bilene blir levert til kundene en gang etter sommeren.
I natt viste fabrikken fram enda en ny modell – Polestar 4. Polestar-sjef Thomas Ingenlath beskriver den som en kupé-SUV. Med 4,84 meter fra støtfanger til støtfanger, havner den mellom Polestar 2 og 3 både i størrelse og pris. Med opptil 544 hester, blir dette en raskeste bilen fra fabrikken så langt:
Polestars raskeste
- I stedet for bare å lage en kupéutgave av en eksisterende modell, har vi konstruert denne bilen på nytt fra bunnen av. Det betyr at også passasjerene bak får den takhøyden og komforten de fortjener, sier Polestar-sjefen.
Polestar 4 har to motorer og firehjulstrekk. Motoren foran koples automatisk ut når det ikke er behov for ekstra veigrep. Det skal øke rekkevidda. Med firehjulstrekk og bruk av alle hestekrefter, gjør bilen 0-100 km/t på 3,8 sekunder, ifølge Polestar.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger