Hva gjør du når du syns trafikken gjennom ei gate er altfor høy? I Bauné, et tettsted vest i Frankrike, har kommunen tatt et noe uvanlig grep for å få bilister til å senke farten.
Ifølge Jean-Charles Prono, ordføreren i kommunen Loire-Authion som Bauné er en del av, har tiltaket så langt fungert veldig bra og bilistene kjører faktisk saktere gjennom de aktuelle gatene, der fartsgrensa er 20 km/t.
Dette har de gjort
I et forsøk på å få bilistene til å redusere hastigheten i ei gate hvis fartsgrense er 20 km/t, men der flere holder 50 km/t, har kommunene tegnet opp hvite streker på kryss og tvers på bakken.
Prono forklarer til Euronews at tanken bak de hvite linjene var å gjøre det vanskelig å lese landskapet og fange oppmerksomheten til bilistene. Fartshumper skal også ha blitt vurdert, men ble valgt bort da de kunne ha ført til mer støy i gata.
- Det er tettsted med 1700 innbyggere som krysser tre hovedveier, og i dette området er det to. Folk kjører fort og det er vanskelig å få folk til å sakke ned på farten og ha skilt som fungerer, sier han til Euronews.
Må være forsiktige
Ikke overraskende har den utradisjonelle veioppmerkinga vakt reaksjoner.
- Jeg trodde det var en spøk, men det var det ikke, skriver en Facebook-bruker som har lagt ut bilder av veien i en lokal Facebook-gruppe.
En annen stiller spørsmål om hvor fotgjengere skal passere siden det er så mange linjer på bakken.
Prono forteller til Euronews at designen ikke er endelig, men at de ønsket noe raskt som fungerte.
- For øyeblikket fungerer det. Jeg er klar over at det kan være forvirrende og at vi må være forsiktige, spesielt med eldre personer, sier han til nettstedet.
Norge tester ulike løsninger
I Norge har vi så langt ikke tydd til liknende oppmerking for å få bilistene til å redusere farten, men det testes stadig ut nye fartshumpløsninger.
På starten av fjoråret skrev vi om «smart fartsdemping» som ble testa i Oslo av Bymiljøetaten sammen med Ruter og Statens vegvesen.

Advarer 70 000 nordmenn
Ved hjelp av to «gummipølser» skal den sørge for at busser og tunge utrykningskjøretøyer kommer raskere fram, samtidig som man får ned hastigheten på øvrig trafikk.
I tillegg har Bergen innført fartshumpen Actibump som er unik ved at det er bare dem som kjører for fort som vil merke det, via et smell i bilen.
Actibump består nemlig av en lem, som felles seks centimeter ned i bakken for biler som kjører for fort. I forkant av dumpa står nemlig en radar som måler bilens hastighet og sender den til en enhet som styrer lemmen.