Det er Bymiljøetaten sammen med Statens vegvesen og Ruter som har etablert dette nye tiltaket. Ved hjelp av to «gummipølser» skal den sørge for at busser og tunge utrykningskjøretøyer kommer raskere frem, samtidig som man får ned hastigheten på øvrig trafikk.
Blandede reaksjoner
Testperioden for det som kalles «smart fartsdemping» skal vare frem til mai i år.
- Denne er brukt en del i noen kommuner i Sverige. Det er et veldig spennende prosjekt, og vi tester ut forskjellige muligheter og løsninger, forteller avdelingsleder i Bymiljøetaten Maja Cimmerbeck.
Den nye innretningen har imidlertid fått blandede reaksjoner. Avisa Oslo (krever innlogging) meldte nylig at flere naboer reagerer på støyen, og det er observert flere biler som kjører på siden og ut i sykkelfeltet for å unngå den.
- Fartshumpen har skapt en del debatt. Hvilke tilbakemeldinger har dere fått?
- Vi registrerer at det er mye interesse og mange meninger i kommentarfelt, men vi har ikke fått mange tilbakemeldinger hos oss ennå. Brann og redning har meldt at de er veldig fornøyd, sier hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger