Norge har med Regjeringen i spissen hatt en vinglete politikk i forhold til det å peke ut en retning for hvilket drivstoff de ønsker vi skal bruke. Først var det bensin, så diesel, så ville de tilbake til bensin igjen. Kundene fortviler, og luftkvaliteten gjør at mange lider.
Det eneste drivmiddelet Regjeringen ser ut til å ha en klar filosofi rundt, er den som kommer fra stikkontakten.
Kan elbilsalget nå 20.000?
Det er naturligvis ikke strømmen i seg selv som skaper interessen, men fraværet av avgiftene, pluss bruksfordelene på bilene som bruker den. Valget blir vanskeligere for bilene med forbrenningsmotor - et ord som snart høres gammeldags ut, med et voksende tilbud elbiler.
Hva gjør andre?
I Norge selges det fortsatt flest personbiler med dieselmotor under panseret. Dette er ikke så veldig merkelig, for bilprodusentene ønsker det slik. De blir målt på et gjennomsnitts CO2-utslipp, og dette er foreløpig lettest å holde nede med dieselmotor under panseret.
Bransjen blir nemlig målt på utslippet av sin totale portefølje. Kun i segmentene for de minste bilene selges det mer bensinbiler enn dieselbiler. Dette skyldes at små dieselmotorer er dyrere å lage enn små bensinmotorer. Når de små bilene som regel går kortere distanser enn store, så er det også lett å ty til bensinmotor, ettersom eierne gjerne vil ha en bil som blir raskere varm enn dieselbiler blir.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger