Globalt skjer det utrolig mye på elbilfronten for tida. Fra ei tid da det kun var de tradisjonelle produsentene som laget framkomstmidlene våre, har det siden Tesla dukket opp på begynnelsen av 2000-tallet dukket opp et stadig større antall nye firma som vil hive seg på elbilbølgen.
Det har vi allerede sett resultater av i Norge - særlig de siste par årene - med flere kinesiske bilmerker på veiene. Vi kan for eksempel nevne Xpeng, MG, BYD, Maxus og Polestar, der sistnevnte har solgt meget bra i Norge - før de til og med ble kåret til Årets bil og Folkets Favoritt.
Naturligvis har det også vært noen overambisiøse gründere som aldri kom i mål, som danske Fisker eller norske Fresco Motors ... Fisker har imidlertid ikke gitt helt opp, selv etter flere mislykkede forsøk.
Flere biler i porteføljen
Og så har vi amerikanske Canoo, som tidligere har har vist både en elektrisk minibuss og varebil. Nå er det imidlertid en stilig pickup som står for tur. Den skal bygges på en elektrisk plattform, som de deler med koreanske Kia/Hyundai.
Fronten på denne er som på minibussen, der føreren sitter langt framme. Dette skal visstnok være mulig på grunn av det de kaller for et skateboard-design, hvor flate batterier ligger under gulvet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger