Når det gjelder hvilke biler man har blitt mest eksponert for via ulike medier gjennom tidene, vil gode forslag være James Bonds Aston Martin DB5 eller Batmans Batmobile. Men for oss som ser mye på nyheter, står valget egentlig bare mellom to biler:
Toyota Hilux eller Toyota Land Cruiser.
For uansett hvor i verden det er krig og revolusjon, så kan du stole på at disse to bilene kommer seg frem, fullastet med opprørssoldater og kalashnikover, og alltid med en gigantisk Toyota-logo bakerst.
All pr er god pr, er det ikke så man sier? For inntrykket er i hvert fall at hvis du bor et sted hvor alle andre biler ristes i stykker, så vil de to Toyota-modellene fortsette å gå i all evighet. Og når krigen er over, rykker Røde Kors inn. Med Toyota Land Cruisere selvfølgelig …
Land Cruiser i kort sammendrag
Som motorjournalist får man stadig tilgang til nye biler, men for fem år siden skjedde det noe uventet. Toyota hadde nemlig en 1986 Land Cruiser tilgjengelig, hvis noen ønsket å prøve den. Selvsagt ønsket vi det!
Historien om Land Cruiser startet med Korea-krigen i 1950, da USAs regjering ba Toyota om å bygge 100 Willys Jeep-lignende kjøretøy, og i 1951 kom deres BJ-prototype – før serieproduksjonen startet i 1953. I 1954 kom Toyotas tekniske direktør Hanji Uhemara fram til at bilen måtte ha et flott navn som kunne matche konkurrenten Land Rover.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger