Toyota Corolla er, som modellnavn, tidenes mest solgte i verden. Også i Norge har den i sin tid vært en riktig storselger, enkelte år altså helt øverst på salgsstatistikken.

Disse dekkene tar flere liv enn de redder
Når den nå kommer tilbake betyr det at Toyota har valgt å droppe Auris-navnet på den nye generasjonen også i Europa. Modellen ble nemlig først vist som Auris i Genève i mars. Men nå står den i Paris under navnet Corolla.
Kjører du en gammel Auris (eller Prius) er det stor sjanse dor at den er blant de 15.000 som nå blir tilbakekalt i Norge.
Corolla er, som mange vet, verdens mest solgte bilmodell. Det gjelder for 2017, men også gjennom historien samlet.
Vi så nærmere på nykommeren på bilutstillingen i Paris:
Global strategi
Corolla-navnet skal nemlig benyttes globalt på Toyotas nye modeller i kompaktklassen. Etter premièren her i Paris, lanseres de tidlig i 2019 i Europa med karosseritypene 5-dørs kombi, 4-dørs sedan og stasjonsvogn Som for Auris, får stasjonsvognutgaven av Corolla det noe snodige suppletivet Touring Sports.
Og for første gang kommer Corolla - i likhet med Camry - som hybrid, hit til våre breddegrader.

Ny teknisk plattform
For Corollas del inntreffer navneendringen samtidig med overgangen for modellen til den nye globale grunn-arkitekturen som allerede brukes av Prius og C-HR, nemlig Toyota New Global Architecture (TNGA).

Toyota Auris Touring Sports prøvekjørt
Den erstatter da tre ulike plattformer, og finnes i flere versjoner - GA-K for RAV4 og Camry og GA-C for Corolla (og Prius, C-HR og Lexus UX).
Den nye arkitekturen, som har gitt mulighet til å legge mye av «innmaten» lavere, gir ikke bare en mer sporty formgivning, men skal også komme kjøreegenskapene til gode.


Toyota blir mer velkjørende
Skal vi dømme etter erfaringene vi har hatt med biler som allerede er utviklet på GA-C - som Prius IV og crossoveren C-HR, regner vi med at det stemmer at nye Corolla vil ha en betraktelig forbedret kjøredynamikk enn dagens Auris har.
I motsetning til utgående Auris, som bare ble tilbudt med en hybrid drivlinje, vil Corolla komme med muligheten for å velge mellom to: En basert på en 1,8-liters bensinmotor, som yter 122 hestekrefter, og en med en god del muskler, basert på en 2,0-liter og med 180 hester under panseret.

Dette kan bli Norges mest solgte SUV
Avensis forsvinner
Nye Corolla betyr mer enn som så for Toyotas modellutvalg heretter. Mellomklassebilen Avensis, som tidligere har vært en av de desiderte storselgerne her i landet, har nemlig sett sine salgstall skrante som dugg for solen - i alle markeder. Og nå er det slutt: Modellen legges definitivt ned.
Da blir det stasjonsvognutgaven av Corolla som sammen med helt nye RAV4, vil erstatte den utgående stasjonsvognen, mens nye Camry hybrid vil utgjøre sedantilbudet i mellomklassen for de relativt få som foretrekker den konservative karosseriformen.

Da kommer det godt med at Corolla Touring Sports er en hel del større enn Auris Touring Sports er. Den er fire centimeter lengre, men har også kortere overheng slik at akselavstanden er hele 10 centimeter lengre.

Vi har kjørt den oppsiktsvekkende Toyotaen
Det betyr at bakseteplassen er blitt bedre, men som videoen viser, fortsatt noe snau for en person på 190 centimeter. Bagasjerommet på 598 liter inkludert reservehjulrommet, er svært generøst og matcher det man finner i store stasjonsvogner.
Utstyrsnivåene er selvsagt også kraftig oppgradert, både på sikkerhets- og komfortsiden. Detaljene her kommer vi tilbake til ved første prøvekjøring.
Nye Corolla kan ventes hit til landet i første kvartal. Prisene er foreløpig ukjente, men vi kan nok regne med at de blir «konkurransedyktige», som det hevdes.
