Verdens raskeste terrengbil

Oppgaven er enkel: Vi skal akselerere frem til kjeglene, og bremse slik at vi stopper før rullebanen tar slutt. Til å hjelpe oss har vi 347 hester og bremseskiver som måler 345 millimeter i diameter...

Publisert

Det handler naturlig nok ikke om fornuft. For hvordan kan det gjøre det når Mercedes-Benz ML 55 AMG koster drøye 1,5 millioner kroner - eller nesten tre ganger så mye som ML 270 CDi?

Modifisert V8-er

Og hvordan kan man i det hele tatt snakke om fornuft når man vet at under ML 55 AMG sitt spesielle panser hviler en 5,5-liters V8 motor med 347 hester og 530 Nm ved 2.800 omdreininger i minuttet? Svaret er, naturligvis, at man ikke engang bør nevne ordet fornuft i samme setning som man nevner ML 55 AMG.

Man fornemmer ingen risting, ingen rå og uforfinet gange eller raspende lyder. Turtellernåla ligger fjellstøtt på 800 omdreininger, og fra foran torpedoveggen hører man bare hvisking. Det er rett før vi gir full gass...

Kjemper mot underlaget

Men mens vi venter på klarsignal slår det oss hvor lite ML 55 AMG er forandret innvendig sammenliknet med en vanlig M-klasse. For selv om setene er trukket i bøffelskinn og instrumentene har elfenbenshvit bakgrunn og kromringer, uteblir den eksklusive følelsen. Vi kunne like gjerne ha vært plassert bak rattet i en M-klasse med dieselmotor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer