Alpha Ace Coupe

Verdens vakreste elbil?

USA er mer enn Tesla og Ford. Nå er designbomben Alpha Ace på vei.

ALPHA ACE: Retro elbil med 400 km rekkevidde. Foto: Alpha Motor Company
ALPHA ACE: Retro elbil med 400 km rekkevidde. Foto: Alpha Motor Company Vis mer
Publisert

Det har skjedd en enorm revolusjon med elbilene, siden de for fullt kom på markedet tidlig på totusentallet. Vi snakker ikke bare om rekkevidde og funksjonalitet ...

Fra å se ut som noen futuristiske og sjelløse små bur har produsentene etter hvert greid å gi flere av de elektriske bilene både funksjonalitet og personlig preg.

Mye av æren skal utvilsomt Tesla ha, som først kom med Model S, før SUV-en Model X og Folke-Teslaen Model 3 fulgte for få år siden.

RETRO-ELBIL: Alpha Ace Coupe kan allerede reserveres i USA. Ace Coupe Performance er den mørkeste bilen på bildene - den er også litt større enn basis-versjonenene i sølv og «engleblått». Foto: Alpha Motor Company

«Elegant klassiker»

I kjølvannet av Tesla var for eksempel Audi (e-tron), Mercedes-Benz (EQC) og Jaguar (I-Pace) tidlig ute med SUV-er i premiumklassen, mens Honda skilte seg kraftig ut med den morsomme retrobilen Honda e i fjor. Sistnevte var kraftig inspirert av 70-tallets Honda Civic - og kanskje klassikeren VW Golf 2, samt andre småbiler fra den tida.

TEST: Elbilen til Honda er inspirert av en 70-talls Honda Civic. Manges tanker går nok også til en tidlig generasjon av bestselgeren Volkswagen Golf eller andre europeiske kombikupeer fra 70/80-tallet. Video/Reorter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Men nå er det flere elbilprodusenter som vil sjarmere seg inn hos kundene. Amerikanske Alpha Motor Corporation har nemlig planer om å lansere en liten perle av en retrobil.

– Alpha Ace Coupe er for forbrukere som ønsker seg en elegant kjøretur med allsidighet, energieffektivitet og miljøvennlighet fra et elektrisk kjøretøy, sier selskapet i en pressemelding.

Alpha Ace er imidlertid ingen kopiert klassiker, bare inspirert, ifølge selskapet. Her snakker vi om en sporty retrobombe, som selv Sean Connery kunne ha kjørt rundt med i 2021, om han fortsatt var blant oss.

SEAN CONNERY FØRST: Sean Connery med Aston Martin DB 5 fra James Bond-filmen Goldfinger i 1964. Foto: Aston Martin
SEAN CONNERY FØRST: Sean Connery med Aston Martin DB 5 fra James Bond-filmen Goldfinger i 1964. Foto: Aston Martin Vis mer

Litt fakta

Alpha Ace er 4,18 meter lang, 1,9 meter bred og 1,45 meter høy - om lag 30 centimeter kortere enn en for eksempel bestselgeren Nissan Leaf (for de som er mer bilkyndig er den like lang som Alpine A110 og like høy som BMW 1-serie).

Vi kan i alle fall raskt slå fast at det ikke blir god plass i baksetene - som trolig vil benyttes mer til bagasje enn til mennesker. Enda viktigere er rekkevidden, som produsenten påstår skal klare mer enn 400 kilometer (250 britiske mil).

Vel og merke har ikke Alpha Motor oppgitt verken batterikapasitet eller ytterligere spesifikasjoner ennå. Men med tilstrekkelig rekkevidde og et så lekent og sporty utseende (og store hjul!) er det lov å tro og håper på litt effekt også.

Det planlegges også en heftigere høyytelse-versjon av Ace, som skal ha tomotors firehjulstrekk, 0-100 km/t på om lag fem sekunder og en toppfart på 200 km/t.

RETRO: Det er ikke mye å trykke på her. Det lyse og rutete interiøret er fra Performance-modellen av Ace. Foto: Alpha Motor Company

Minimalistisk og retro

Elbilen skal komme i et stort fargeutvalg. Den lekre doningen på bildene er i sølv-metallic og «Blue Seraph» (Blå Engler). Den mørkere bilen (Performance-versjonen av Ace) er i polert varm-metallic (uten egennavn).

Ut ifra interiørbildene er det i alle fall ingen tvil om at utviklerne vil ha oss tilbake i tid. Bare se på de innvendige dørhåndtakene ...

Ellers er det nær sagt så minimalistisk som det kan bli. Med unntak av den store skjermen, midt på dashbordet, er det lite man kan trykke på av knapper i bilen.

BATTERI BUNN: Bilen vil ifølge planen bli meget stabil å kjøre, med det tunge batteri plassert lavt og midt i bilen. Foto: Alpha Motor Company
BATTERI BUNN: Bilen vil ifølge planen bli meget stabil å kjøre, med det tunge batteri plassert lavt og midt i bilen. Foto: Alpha Motor Company Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer