Det deles ut priser til biler i øst og i vest, bokstavelig talt. Men også i nord, for her i Norge er Dagbladet og Dinside i gang med å kåre Årets Bil 2021 - en kåring med stolte tradisjoner, som vi er alene om her til lands.
Allerede har leserne kårets «folkets favoritt», mens juryen fortsatt jobber med å kåre sin.

Verdens beste design
Magasinet Auto & Design har forøvrig en litt annerledes, men minst like anerkjent kåring. De ser kun på hvilke biler som har det beste designet - eller hvilke som ser best ut, hvilket gjør at ikke de samme gigantene stikker av med seieren hver gang.
I denne kåringen er det flere attraktive norgesmodeller som får oppmerksomhet. Det er bare å lese videre.

UP advarer mot elbiltrend
De kårer en vinner i tre kategorier: beste produksjonsbil, beste konseptbil og beste designspråk for et merke. Naturligvis er det i utgangspunktet beste design for en produksjonsbil som er mest interessant for oss bilkunder.
Her stikker Ferrari Roma av med seieren. Superbilen får skryt for å ha tatt «en gammel GT-bil og overført designet til 2000-tallet, ved hjelp av et sensuelt, stemningsfult og banebrytende design», heter det i begrunnelsen.
Ferrari Roma
Ferraro Roma er en uoppnåelig superbil for de fleste, med en prislapp på flere millioner, og som ikke selges «over disk» i Norge. Under panseret skjuler det seg 3,9 liters V8-motor, som yter 620 hestekrefter og 760 Nm. Fra 0-100 km/t går unna på 3,4 sekunder, mens toppfarten er over 320 km/t.

«Norges-biler»
I samme kategori er det elbilen Porsche Taycan som tar andreplassen, foran Land Rover Defender - ikke akkurat rimelige biler, dette heller.
Det mange imidlertid ikke er klar over, er at Porsche Taycan, som koster fra 968 700 kroner, er Norges 30. mest solgte bilmodell i 2020. Etter at de offisielle oktober-salgstallene ble lagt fram viser det seg nemlig at elbilen har passert 1000 nyregistreringer i år.
Defender, som koster fra én million kroner, er det derimot bare 14 stykker som har kjøpt ny.

- Ingen har gjort dette før
Peugeot og Mazda
Enda mer aktuelt for oss nordmenn er det egentlig å se på vinnerne i kategorien designspråk, hvor merkets helhetlige design blir belønnet med egen pris. Riktignok er det Porsche som stikker av med seieren her også, men på plassene bak finner vi to meget norgesaktuelle merker: Peugeot og Mazda.
Peugeot har lenge laget pene biler, anerkjent for designet. Likevel har de ikke slått an så godt i Norge. Men nå har franskmennene to høyaktuelle og ettertraktede elbiler til salgs - e-208 og e-2008.

Norgessalg av biler i designspråk-kåringen
Modell | Oktober | 2020 |
Mazda MX-30 | 317 | 415 |
Peugeot e-2008 | 272 | 1197 |
Peugeot e-208 | 143 | 1709 |
Mazda CX-30 | 107 | 826 |
Porsche Taycan | 62 | 1004 |
Tabellen er sortert etter oktober-salget. Kilde: OFV
Mazda fikk mye oppmerksomhet med sitt «bulkete» design på nye Mazda 3, da den kom i fjor. Japanerne har også opplevd en del motgang i det norske markedet de siste årene, men også de er igjen høyaktuelle med egen elbil i MX-30.
Årets Design 2020-prisene:
Produksjonsbiler:
1. Ferrari Roma
2. Porsche Taycan
3. Land Rover Defender
Designspråk (merke):
1. Porsche
2. Peugeot
3. Mazda
Konseptbiler:
1. Hyundai Prophecy
2. Bentley EXP 100 GT
3. Cupra Tavascan (Seat)
Kilde: Auto & Design