Opel Kadett er et kjært navn for mange autofile. Den første Kadett-generasjonen kom i 1936, og ble en aldri så liten sensasjon. Mer enn 100.000 av disse bilene ble bygd på Opels fabrikk i Rüsselsheim, fra 1936 til 1940.
Da krigen begynte, sluttet naturlig nok produksjonen. Og da krigen sluttet, tok russerne med seg produksjonsutstyret som krigserstatning. Det resulterte i Moskwitch 400, som debuterte i 1947.
I 1962 var Opel et stort selskap, og lanserte sin Kadett A - en kolossal suksess. Fra 62 til 65 bygde de 650.000 biler ved den nye fabrikken i Bochum, og bilen ble eksportert til alle verdenshjørner.
I september 1965 tok den nye Kadett B over. Hvordan i all verden kunne den klare å overgå suksessen til Kadett A?
2,6 millioner solgte
Kjøpere av den nye Kadett B kunne velge mellom Sedan, stasjonsvogn, Fastback og Coupe, og man hentet nå en god del designinspirasjon fra Detroit. Fra første stund flokket folk til forhandlerlokalene, ikke minst på grunn av den hyggelige prisen.
Basismodellen kostet bare 100 tyske mark mer enn forgjengeren. De snertne linjene falt i smak hos nærmest alle, og i november 1966 kom den tøffe Kadett Rallye. Med sitt mattsvarte panser og kule fartsstriper ble dette en realistisk drømmebil for mange ungdommer.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger