Stramme hjulbolter

Verktøyet som gir deg helt riktig stramming

Med en momentnøkkel trenger du ikke å bekymre deg om du har strammet hjulboltene for hardt eller løst.

SOMMERDEKK: Med en momentnøkkel sikrer du deg at sommerdekkene sitter hele sommeren. Video: Rune Korsvoll. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Med solskinn og fravær av minusgrader på langtidsvarselet i store deler av landet er det nok mange som velger å finne frem sommerdekkene i helga og bytte hjul på bilen. Ja, har du hatt piggdekk på, var fristen for å bytte dem egentlig i går, 1. mai.

Når det gamle dekket er tatt av og det nye satt på, er det alltid en utfordring å skru boltene passe hardt. Skrur du dem for løst, risikerer du at hjulet løsner; skrur du dem for hardt, risikerer du at boltene ryker, som for så vidt også kan føre til at hjulet løsner.

«Husk imidlertid at du selv ved bruk av momentnøkkel ikke er fritatt for å etterstramme boltene. Det bør du gjøre etter en liten kjøretur på typisk 3-5 mil.»

I instruksjonsboka for bilen din finner du imidlertid opplysning om hvor hardt det skal skrus - oppgitt i Nm (Newtonmeter). På undertegnedes Nissan Leaf står det for eksempel 114 Nm, mens den langt større Caravellen trenger 180 Nm, altså vesentlig mer kraft når man skrur til.

Med mindre du er veldig erfaren, er det selvsagt svært vanskelig å ta på «gefühlen», men det er nettopp der momentnøkkelen kommer inn i bildet. Det er et verktøy du kan plukke med deg for noen hundrelapper hos en bilrekvisita-butikk. Som du ser av tallene over, er det nok lurt å finne en som i hvert fall dekker 100-200 Nm-intervallet om du skal bruke den til bilhjul – det finnes både de som er laget for å stramme lettere og tyngre enn det.

En momentnøkkel kan du stille inn på ønskede Nm. Når du så strammer hjulbolten, vil momentnøkkelen komme med en klikkelyd når du har skrudd stramt nok, og så er det bare å gå videre til neste bolt. I videoen på toppen ser du hvordan den fungerer i praksis.

På en vanlig personbil vil nok mange bli overrasket over at det faktisk ikke er stramt man trenger å skru. Om du er blant dem som pleier å stønne som en tennisspiller og bruke hele kroppsvekten mens du strammer, vil du nok få deg en overraskelse der. Og ikke minst - en hyggelig overraskelse om et halvt år når hjulene skal av igjen og boltene ikke sitter som støpt.

Husk imidlertid at du selv ved bruk av momentnøkkel ikke er fritatt for å etterstramme boltene. Det bør du gjøre etter en liten kjøretur på typisk 3-5 mil. Også da bruker du selvsagt momentnøkkelen.

Merk for øvrig at en momentnøkkel etter en tid bør kalibreres på nytt. Den bør også behandles med forsiktighet - for eksempel kan det å slippe den i bakken gjøre at den ikke lenger strammer riktig i forhold til det du har stilt den inn på. Når du har skrudd ferdig, bør du løsne den, slik at den står på den laveste innstillingen før den lagres.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer