Noen biler kan du tjene penger på

Verstinger blir god investering

Elbilene gjør powerbilene dyrere.

MER RENDYRKING: Samtidig som vi går mot elektrisk hverdagstransport, ser vi at noen produsenter går en helt annen retning med enkelte modeller. Vi snakker manuell kasse, bakhjulstrekk og i enkelte tilfeller også selvaspirerende motorer. Vi tipper disse bilene, som er dyre i dag, blir enda dyrere i fremtiden. Foto: BMW.
MER RENDYRKING: Samtidig som vi går mot elektrisk hverdagstransport, ser vi at noen produsenter går en helt annen retning med enkelte modeller. Vi snakker manuell kasse, bakhjulstrekk og i enkelte tilfeller også selvaspirerende motorer. Vi tipper disse bilene, som er dyre i dag, blir enda dyrere i fremtiden. Foto: BMW. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Strengere miljøkrav vil skvise ut luksus- og sportsbiler med svære bensinmotorer. Mange land vil forbi fossilmotorer innen 15 år.

Det kan gi svært spennende år fremover, både med tanke på nyproduserte biler, som nærmest blir klassikere på dagen, og eksisterende modeller, som kanskje vil holde seg godt i pris, eller faktisk stiger i verdi.

BEHOLDER GRILLEN: Bentley er produsenten som lagt lista høyest blant de tradisjonelle merkene med å love null karbonavtrykk både i produksjonen og ute på veien. Slike meldinger gir næring til samleinteressen. Foto: Bentley.
BEHOLDER GRILLEN: Bentley er produsenten som lagt lista høyest blant de tradisjonelle merkene med å love null karbonavtrykk både i produksjonen og ute på veien. Slike meldinger gir næring til samleinteressen. Foto: Bentley. Vis mer

Forskjellige retninger

Samtidig som verdens største produsent av V12-motorer, Bentley, annonserte at de skulle være helelektrifiserte allerede i 2030, ser vi for eksempel at Porsche satser hardt elbil, samtidig som de i enda større grad rendyrker klassiske drivlinjer med store selvaspirerende motorer og manuell girkasse.

Lamborghini fastholder at de vil fortsette med selvaspirerende V12-motorer, og AMG sender sin fantastiske 4-liters twinturbomatede V8 til nye effekthøyder. Men også de har begynt å elektrifisere sine modeller og har annonsert at en toliters firer med hybrid hjelp vil kunne gi superbilkrefter i fremtiden.

Ferrari hybridifiserer sin selvpustende V12 motor allerede i år, og har allerede hybride modeller i programmet. Audi har trolig droppet Audi R8 for alltid.

- Mercedes, inkludert AMG og Maybach, skal bli helt fossilfrie i 2039 og helelektriske EQS kommer allerede i år, forteller Kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen.

V8 og V12 mer attraktive

Thomas Øvreseth, som er administrerende direktør for Aston Martin sier det går samme vei med den britiske luksusprodusenten.

ALLTID POPULÆRE: Aston Martin med store motorer vil bli wenda mer attraktive, spår Thomas Øvreseth, som er administrerende direktør for Aston Martin. Foto: Insignia
ALLTID POPULÆRE: Aston Martin med store motorer vil bli wenda mer attraktive, spår Thomas Øvreseth, som er administrerende direktør for Aston Martin. Foto: Insignia Vis mer

- Det nærmeste jeg har sett av en uttalt plan om produksjon av denne type motorer, er at Aston Martin vil introdusere plug-In hybrid-modeller fra 2023. Deres plan er å lansere den første full-elektriske modellen i 2025. Det er også en uttalt strategi fra britiske myndigheter å forby salg av fossile biler i Storbritannia fra 2035, så introduksjon av full-elektriske modeller vil nok bli nødvendig i god tid før dette.

Han tror prisutviklingen for toppmodellene av Aston Martin vil skje i positiv retning, etter hvert som markedet innser at det vil bli produsert og solgt færre og færre av de tradisjonelle modellene.

- En bensindrevet sportsbil med stor motor vil bli en eksotisk samlerbil om relativt kort tid og jeg tror det alltid vil være et globalt marked for slike biler. Når vi alle skal suse rundt i elektriske biler i fremtiden, vil det være spennende å eie en håndbygget sportsbil med stor bensinmotor. Kvalitetsbiler som Aston Martin vil kunne overleve i generasjoner, da de er svært solid bygget og normalt blir tatt godt vare på. Da blir samtidige den miljømessige belastningen lav i løpet av bilens levetid, siden bilene allerede er produsert. Forbruket og utslippet er mindre interessant, fordi en slik sportsbil kun blir brukt noen få tusen kilometer i året, mener han.

PLASTIC BUT FANTASTIC: Mange av dagens motorer er dekket av mer eller mindre kledelig plastikk, men følelsen av mekanikken er uslåelig for entusiastene. Foto: Jamieson Pothecary.
PLASTIC BUT FANTASTIC: Mange av dagens motorer er dekket av mer eller mindre kledelig plastikk, men følelsen av mekanikken er uslåelig for entusiastene. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Christian Gottchalk, administrerende direktør hos Brooklands Motors, som blant annet selger Bentley, tror at velholdte eksemplarer med lav kilometerstand vil bli svært ettertraktet.

- Vi opplever allerede at flere vurderer en ny eller nesten ny Bentley med W12 eller V8-motor rett og slett fordi de ønsker å kunne innfri drømmen om en slik bil «før det er for sent». Nye Bentayga kan blant annet ikke leveres med W12 motoren i det europeiske markedet.

BARE V12: Rolls Royce har kun V12-motorer i sitt modellprogram i dag. Motorvolumet er på klassiske 6,75 liter. Foto: Rolls Royce.
BARE V12: Rolls Royce har kun V12-motorer i sitt modellprogram i dag. Motorvolumet er på klassiske 6,75 liter. Foto: Rolls Royce. Vis mer

Audun Hermansen synes det er vanskelig å spå noe om prisutviklingen i Norge, da dette i stor grad bestemmes av politikerne.

SELGER MYE V8: Mercedes har opplevd kraftig oppsving i salg av AMG-modeller de siste årene, kan kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen fortelle . Foto: Bertel O. Steen.
SELGER MYE V8: Mercedes har opplevd kraftig oppsving i salg av AMG-modeller de siste årene, kan kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen fortelle . Foto: Bertel O. Steen. Vis mer

- De siste 20 årene har vi gått fra bensin, til diesel, tilbake til bensin og nå en eksplosiv vekst i ladbare hybrider og nullutslippsbiler. Et interessant funn er at AMG-salget har økt voldsomt på tross av denne utviklingen. Det forteller noe om effektive motorer, bredt tilbud og en etterspørsel etter det som etter hvert blir sjeldne biler. Dersom den følger samme trend som vi opplever med diesel på bruktmarkedet, blir tilbudet i så fall mindre enn etterspørselen, sier Audun.

Morsomme i dag – klassiker i mårra

Det er derfor mye som kan tyde på at du kan ha det svært gøy for en billig penge, dersom du slår til på riktig bil allerede nå. Og dersom du går med en uoppnåelig drøm om en superbil, kan det hende det i stedet er en investering for fremtiden, om du kjøper den rette bilen nå.

FØLGER MARKEDET TETT: Herman Smidt mener man kan gjøre gode investeringer dersom man velger de rette bilene. Foto: Privat.
FØLGER MARKEDET TETT: Herman Smidt mener man kan gjøre gode investeringer dersom man velger de rette bilene. Foto: Privat. Vis mer

Hva skal du se etter? Vi spør Herman Smidt. Han har lang fartstid som bilentusiast og har blant annet vært ansatt hos Top Gear Live, Autostrada Sport, Autoxo og Autoxo Sport, i tillegg til at han tidligere har vært styremedlem i den norske Ferrari-klubben.

- Selvpustende motorer, manuelle girkasser, modeller som er «den siste av sin art» og kanskje på vei ut av produksjon. Modeller det er få av grunnet tregt salg i sin tid, men som senere har fått «gatekred», og som det dermed finnes få av i dag.

TUNGSOLGT: Et helt ekstremt eksempel her er McLaren F1. En bil de slet med å selge ny, men F1 verdensmester Lewis Hamilton i 2020 kjøpte seg et eksemplar til ca. ti ganger nypris i 1995. Men det finnes andre sorte får der ute som egentlig er uslepne diamanter. Foto: McLaren
TUNGSOLGT: Et helt ekstremt eksempel her er McLaren F1. En bil de slet med å selge ny, men F1 verdensmester Lewis Hamilton i 2020 kjøpte seg et eksemplar til ca. ti ganger nypris i 1995. Men det finnes andre sorte får der ute som egentlig er uslepne diamanter. Foto: McLaren Vis mer

- Biler som helst har et eget karosseri, og ikke en «badgetrimmet» eller kul versjon av en masseprodusert bil er å foretrekke. Men det finnes mange hederlige unntak, sier han.

Selv om han nærmest har vasset i lave superbiler siden han var guttunge, kommer han også med kvalifiserte forslag til biler man kanskje forbinder mer med gatebil.

UTRADISJONELT: I Norge kan det være penger i biler i litt lavere prisklasser, som for eksempel en priginal Nissan GTR. Foto: Kaj Alver.
UTRADISJONELT: I Norge kan det være penger i biler i litt lavere prisklasser, som for eksempel en priginal Nissan GTR. Foto: Kaj Alver. Vis mer

- 2003 Ford Focus RS, Nissan Skyline GTR R32-34, Subaru Impreza STI, BMW M3 E30-E92 og den korte utgave av youngtimer Mercedes Gelandewagen er noen enkelte biler jeg tror vil holde seg, forteller Smidt.

Dette er biler som ofte er tuklet med, og finner man en original bil slik man husker fra butikkvinduet som liten så ligger det noe der. Man kan se på den beryktede «veggplakatindeksen» og enkelt regne seg frem til at biler som “Playstation-generasjonen” har vokst opp med nok vil få en økt interesse i tiden fremover.

- Det er produsert et stort antall superbiler i nyere tid, og jeg kan ikke se at interessen for disse på nær sikt skal kunne overgå det store volumet som er tilgjengelig og drive prisene oppover - den smalere kundegruppen tatt i betraktning.

Norge et drømmeland

Smidt mener Norge er et av verdens billigste land å kjøpe enkelte biltyper i, blant annet nyere vintage-sportsbiler og superbiler.

- Det vet også mine forbindelser som sitter i utlandet og følger med. Jeg har nylig solgt en av landets fineste nyere Ferrarier og nyere Mercedes-AMG G63 privat til under hva det ville kostet å importere en noenlunde tilsvarende bil.

Derfor tror han en mer «gatebil-orientert» profil på utvelgelsen av objekt kan være riktigere for den flere entusiaster, samtidig som prisnivået er oppnåelig for de fleste.

Skjekk disse

Sjekk lista over biler som er «billige» og morsomme i dag. Noen kan holde seg i pris, og kanskje stige i verdi senere. Andre er bare morsomme her og nå.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Verstinger blir god investering

Det er nesten ikke solgt noen av dem, men dette er en bil man bør oppleve. Den har en 2,9 liters V6 twinturbo med eiendommelig lydbilde og svært bunnsterke 510 hester via 8-trinns passe kvikk automat rett på bakhjula. Prisene holder seg høye, og vil trolig alltid være det, slik det normalt er for Alfa Romeo. Les vår test av bilen her

Aston Martin

Aston Martin V12 Vantage S. Foto: Aston Martin
Aston Martin V12 Vantage S. Foto: Aston Martin Vis mer

Den britiske sportsbilen har alltid hatt og vil alltid ha en spesiell status i sportsbilverdenen, og nærmest alle modeller er godbiter. Det finnes ikke små motorer i nyere Aston Martin, bare V8 og V12. Skal du ha de virkelige godbitene for fremtiden, skal du sikte deg inn på V12-modellen DB9, DBS, eller noe så sært som V12 Vantage S med 7 trinns manuell girkasse. Det var den raskeste Aston Martin noensinne da den kom.

Audi TT RS eller RS3

Audi TT RS Coupe og Roadster. Foto: Audi
Audi TT RS Coupe og Roadster. Foto: Audi Vis mer

Det er først og fremst det vi finner under panseret som gjør at man ønsker å sikre seg verdens siste femsylindrede råtass. Den debuterte i første generasjon Audi A3 Sportback, kom senere i TT og har nettopp debutert i SUV-en RSQ3. TT RS er den særeste av dem, og Audi har bekreftet at det ikke kommer noen erstatter til den lille sportsbilen, så vi tipper den blir den mest ettertraktede av dem. Les hvorfor den ikke blir videreført.

BMW M3 E30

BMW M3 E30. Foto: BMW
BMW M3 E30. Foto: BMW Vis mer

Både generasjonene E30, E46 og E92 med manuell girkasse er allerede attraktive, og interessen vil stige, spesielt for spesialmodellene. Spesielt E30 har allerede blitt ekstremt dyre og vil bare stige.

BMW M2

BMW M2: Foto: BMW
BMW M2: Foto: BMW Vis mer

Dette er den nye M3-en. Den kommer trolig ikke til å få samme status som forgjengeren 1M, der prisene allerede har flydd til himmels, men M2 har fått rollen som den mest sportslige modellen som finnes hos BMW i dag, og som er den fremste bærer av det klassiske DNA-et for kjøreglede. Med 3-liters rekkesekser med twinscrollturbo med 410 hester, et valg mellom manuell eller automatkasse og bakhjulstrekk, er det så nær man kommer klassisk kjøreglede i dag. Les testen vår fra lanseringen på Laguna Seca.

Ferrari 430 Scuderia

Ferrari 430 Scuderia. Foto: Ferrari
Ferrari 430 Scuderia. Foto: Ferrari Vis mer

Dette er hardcore-varianten av 430. Det er snakk om finsliping av detaljene med Michael Schumacher bak rattet. Den er lavere, har større luftinntak og større spoilere, er lettet 100 kilo og har fått noen få ekstra krefter. Setene er av type tynne racingseter i karbon. En skikkelig turtallsvillig 4,3 liters selvpustende V8 sørger for underholdningen. Ferraris siste V8 med F1-girkasse gir en unik og brutal kjøreopplevelse, og bilen er høyt anerkjent blant kjennere av merket. Der de senere modellene har ekstreme ytelser som knapt kan utnyttes på veien, innbyr Scuderia til mer anvendelig kjøreglede.

Jaguar F-Type

Jaguar F-Type SVR. Foto: Jaguar
Jaguar F-Type SVR. Foto: Jaguar Vis mer

Den fås i en rekke motorvarianter og med både to- og firehjulstrekk. Linjene er nydelige uansett hvilken motor du velger, men det er i de kompressormatede motorene med syngende 3.0 V6 eller buldrete V8 du virkelig nyter. Sistnevnte med firehjulstrekk koster drøyt to millioner ny med riktig utstyr, men har et eventyrlig tap på nesten en million kroner på 4 år, så det er her du får mye bruktbil for pengene. Jaguar har virkelig laget ståpels-lyd både av 3.0 V6 og 5-liters V8, men det er den siste du bør sikre deg. Les en av våre mange tester av F-Type

Maserati MC Stradale

Maserati MC Stradale
Maserati MC Stradale Vis mer

Dette er en spesialversjon av fireseteren Grand Turismo og kan best sammenlignes med GT3-versjonen av Porsche 911. Stradale har en tunet 4,7-liters V8, opprinnelig fra Ferrari, og er en en toseter med tynne sportsstoler, automatisert, lynrask manuell girkasse, ren bakhjulstrekk og aggresivt understell. Men ikke verre enn at den er brukbar på veien, med mindre du trykker på race-knappen. Kun 497 ble laget, noe som gjør at interessen vil være høy. En av verdens fineste motorlyder skader heller ikke.

Mercedes-AMG C 63 S

Mercedes-AMG C 63 S stasjonsvogn Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-AMG C 63 S stasjonsvogn Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Dette er råskap for familien. 510 hester fra AMG-s morsomste motor noensinne. V8-eren med twinturbo tåler langt mer effekt og er bunnsolid. Sammen med en passe kvikk dobbeltclutchkasse og bakhjulstrekk, får du noe av det morsomste og mest brutale du kan kjøpe for normale penger i dag. Og det beste av alt, du får den både som sedan, coupé og stasjonsvogn. Les vår test her

Mercedes Geländewagen

Mercedes Gelandewagen kort og Cabriolet. Foto: Meredes-Benz
Mercedes Gelandewagen kort og Cabriolet. Foto: Meredes-Benz Vis mer

G-wagen har alltid vært populær blant fansen, men har fått ny oppmerksomhet etter at Mercedes gjorde genistreken og kopierte gamlingen med ny, større, velkjørende og kul modell. Det har blåst fart i salget på eldre biler også. Først og fremst AMG-modellene, som importeres i høy takt. Men skal du sikre deg en perle som vil stige i pris for fremtiden, er det de sjeldne korte versjonene du skal se etter, både cabrioleten og den tette. Les vår test av de gamle klassikerne

Mercedes SLS 63 AMG

Mercedes SLS 63 AMG. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes SLS 63 AMG. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Dette var den første bilen som ble bygget helt og holdent av AMG og den eneste som virkelig har tatt opp arven fra SL med måkevingedører. Den fås også som kabriolet, men det er den med tak og de karakteristiske dørene du skal ha. Den spesielle Black Series ble bygget i begrenset opplag og steg i pris fra dag en, men selv de vanlige modellene er dyrere enn etterfølgeren GT. Mye av grunnen er den selvaspirerende 6,2-literen og skamtøffe looken. Se vår elleville test av SLS Black Series

Subaru WRX STI

Subaru WRX STI. Foto: Knut Arne Marcussen
Subaru WRX STI. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Det finnes knapt en original bil å spore, for de ba nesten om å bli trimmet, men en original velholdt GT, WRX eller WRC STI frem til 2007 vil alltid være sære ikoner. Med sin styggpene karosseriform, spesielt stasjonsvogna, boxermotor og symmetriske firehjulsdrift, vil den alltid være annerledes og kul. Les testen her.

Porsche 911

Porsche 911 997 GT3 RS. Foto: Porsche
Porsche 911 997 GT3 RS. Foto: Porsche Vis mer

Prisbildet på 911 har alltid vært spennende. 993 sank aldri i pris, men 964 fikk ett gedigent prishopp for noen år siden, noe som gjorde at alle klassiske Porscher fikk et prishopp. Det ser ut som om prisene har stabilisert seg, men den første vannkjølte 911 (996) er fortsatt billig og har vært det lenge. Etterfølgeren 997 GT3 RS er en hardcore kjøremaskin, som vil kunne være en modell verdt en investering. Uansett skal du se etter biler med manuell kasse. Les mer om Porsche 911 sin historie her

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer