Den spesielle registreringen som har kategorisert tre- og firehjulsmotorsykler i en kategori mellom bil og motorsykkel, har gitt noen uønskede effekter. Blant annet har de ikke vært omfattet av tohjulingenes forskrifter om verneutstyr.
Viktigst har fraværet av hjelmpåbud vært, og det er nå heldigvis endret. Hvis Norge likner på resten av Europa står vi nemlig overfor en eksplosjon i salget av firehjulinger registrert for vei. Gjennomsnittsbrukeren vil ikke lenger være en bonde eller skogsarbeider i arbeid, men fritidsbrukere som kjører på veier i byer og tettsteder.
Aamodt kan bruke sin
Ute på høring er et forslag om innskjerping av hjelmkravet også på snøskuter. Til nå har det vært romslige regler for fritak. Som en forberedelse til denne innskjerpingen åpner Samferdselsdepartementet for at andre type hjelmer enn motorsykkelhjelmer kan benyttes. Blant annet vil godkjente alpinhjelmer kunne brukes.
Hjelmpåbudet for tre- og firehjulinger, og endringene i krav til hjelmene for snøskuterførere innføres med umiddelbar virkning.
Hva er firehjulinger?
Denne nye klassen med motorsykkelregistrerte kjøretøy med fire hjul er et resultat av en spesiell kjøretøyklasse italienerne fikk aksept for innenfor EU. I Italia har det vært vanlig å bygge små varebiler basert på scootere. Disse falt utenom både bil- og motorsykkelklassene ved harmonisering av kjøretøyklasser innenfor EU, og fikk dermed sin egen klasse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger