Kengurukjøring og fotobokser

Vi bremser ned før boksen - og så er det full gass igjen

En undersøkelse viser at rundt 200.000 nordmenn setter opp farten igjen etter hver eneste fotoboks.

TO AV TRE: Flertallet bremser ned før fotoboksen - og gasser på igjen rett etterpå. Foto: NTB Scanpix
TO AV TRE: Flertallet bremser ned før fotoboksen - og gasser på igjen rett etterpå. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Hele to av tre norske bilister (63 prosent) bremser ned foran fotobokser og øker farten igjen etter passering. Det viser en undersøkelse foretatt av Ipsos for Gjensidige.

Dette fenomenet kalles ofte for kengurukjøring.

Sju prosent av de spurte sier de bremser ned og gasser på igjen, hver eneste gang de møter en fotoboks. Det blir om lag 200.000 norske biler.

- Fotobokser er plassert strategiske steder langs veien for å senke farten og forebygge ulykker. Men mange oppfatter boksene som ei melkeku for staten og glemmer helt at det er en grunn til at fotoboksene ofte står der de gjør, sier kommunikasjons-sjef Arne Voll i Gjensidige forsikring, i en pressemelding.

Her kan du se oversikten over hvilke bilmerker som får flest og færrest fartsbøter.

Én av tre holder farten

Spørreundersøkelsen, som har tatt for seg 3.814 nordmenns vaner i trafikken, bekrefter påstanden.

Det er ikke et ukjent fenomen ved fotobokser å se bremselysene til bilen foran deg, for så å se den forsvinne i stor fart etter at boksen er passert.

Kun én av tre i undersøkelsen sier at de holder fartsgrensen og ikke bremser ned når de kommer til en fotoboks.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer