Peugeot er skikkelig i vinden nå om dagen. Ser du på modellrekka i dag, har de bare lekre modeller (smaken er selvfølgelig som baken) og selv om de for et år siden bare kunne by på bensin eller diesel, har de nå ledning på hele seks modeller.

Men bare to av dem er helelektriske, nemlig e-205 og e-2008, som vi kjører nå.

Test: Bra pris, bra rekkevidde
Det er kort fortalt en ganske småsexy liten forhjulsdrevet SUV i B-segmentet som har potensiale til å slå hardt fra seg mot biler som anses som praktiske. Skoda Scala, Lexus UX, Hyundai Kona, Kia e-Soul og e-Niro, blant flere.

Plattformen som brukes er laget for både fossile og elektriske modeller og vil brukes av stadig flere modeller. I dag finnes allerede 208, Opel Corsa, DS 3 Crossback og 2008, og til neste år kommer en tøff Opel Mokka.
Romslig
Men i overskuelig fremtid, er 2008 den største og mest praktisk bilen på plattformen. Den er 430 lang, og selv om den er designet for et liv med bensinmotor også, er den fornuftig pakket. Det er faktisk godt mulig for fire voksne å dra på langtur i denne.

Og de kommer seg fint ut og inn, selv om denne fortsatt føles lav og veldig personbilaktig når man først sitter i bilen. Og bagasjerommet er på 464 liter dersom du kaster ut den øverste gulvplata.

BMW 330e har til sammenligning bare 410 liter. De aller fleste vil klare seg mer enn godt nok med det.
Kul design
Bilen er like gøyal inni som utenpå og mer eller mindre hentet rett fra 208. I de to øverste utstyrsnivåene får du de tredimenjonale instrumentene og 10-tommers multimediaskjerm som styres med pekefingeren og kule tangenter som kortkommando til telefon, navi, underholdning osv.
Den kunne vært lettere å navigere i, men alt er en tilvenning. Setene er kule og sporty. Dessverre klarer ikke undertegnede helt å finne en bra sittestilling i bilen. Jeg savner å kunne trekke rattet enda lenger ut.
Fransk komfort

TEST: Elektrisk sjarmklump
e-2008 oppleves som overraskende komfortabel og nesten litt premium i klassen. Moderne materialvalg og design får ta noe av æren, men støynivået er også på den behagelige siden.
Dette følges opp av understellet. Den har lang fjæringsvei og er satt opp mykt men med ok stive stabilisatorstag, så den ligger flatt og fint på veien.
Det gir den en litt luksuriøs duving i dumpene men den lange akselavstanden gjør at den føles mer voksen og langt mer kapabel opp til toppfart, som bare er på 150 km/t.

Det er ikke mer enn at man beholder førerkortet på full gass i Norges høyeste fartsgrense, dog med en klekkelig bot og rikelig med prikker som premie hvis du blir målt.

TEST: Spennende ny elbil - uten lang venteliste
Styringen og det lille gokartrattet, gjør den trivelig bak rattet.
Ikke mer enn nok
Drivverket er identisk på alle bilene med denne plattformen. En elmotor på 136 hester og 260 Nm som trekker forhjulene. Energien hentes fra batteripakker under setene, til sammen 50 kWt.
Batteripakken under forsetene kan irritere en smule for de som vil trekke det ene benet til seg. Det får du rett og slett ikke gjort dersom du er lang og har setet langt bakover. Da stikker nemlig batteriet ganske langt fremover.
136 hester er bare akkurat passe i denne bilen. Faktisk har du bare 108 til vanlig. Du må aktivt gå inn på kjøreprogramknappen og trykke sport for å få antydning til litt spretten oppførsel og kvikk gasspedalrespons.
Det virker som om målet har vært at de som går rett fra en slapp bensinmodell ikke skal få noen overraskelser.
Vi mener at Sport kunne vært standardprogrammet og Eco (81 hk) et nødprogram du bruker når du vet du må kjøre langt og trenger rekkevidde.
Da hadde man opplevd en halvkvikk bil som er sprek nok for de aller fleste. Da klarer den 0-100 km/t på 9 sekunder. Dette er med andre ord ikke elbilen du kjøper for å ha partytriks ala Tesla.
OK rekkevidde
Rekkevidden er fortsatt ganske bra i forhold til lillebror e-208. Den har mistet to mil på grunn av aerodynamikk og vekt. Det er ikke verst. For å optimalisere rekkevidden, har den varmepumpe-teknologi, lettrullende hjul og mulighet for forvarming av bilen mens den står koplet til strøm. Dette stiller du med appen i mobilen.

Peueot oppgir 32 mil. Vi kjørte 34 mil på en kjempevarm sommerdag, der temperaturen viste mellom 24 og 27 grader på det varmeste. Vi kjørte med lett pedal i Eco, og selv om den da skal gå med redusert klimaanlegg, var det kaldt og godt i bilen. Vi endte opp med ett forbruk på 1,36 kWt.
Lader raskt
PSA har utstyrt den lille elbilplattformen med skikkelig ladeeffekt. 100 kW på hurtiglader og 7,4 som standard ombordlader. 11 kW ombordlader står ikke på ekstrautstyrslista, men siden du har den som tilvalg for rundt 5000 kroner på de andre bilene, gjør man trolig det her også. Selv med 7,4 kW, er bilen toppladet på 6 timer.
Testresultat
Peugeot e-2008
Pris, komfort, plass, design, ladetid.
mangler hengerfeste.
Vi mener PSA har truffet spot on med kombinasjonen rekkevidde og ladekapasitet på denne plattformen. De ytterst få gangene man kjører mer enn 30 mil. lader man fort.
Mest for penga
Er det noe å trekke for? Egentlig ingenting som vi kan komme på. Den fås ikke med tilhengerfeste, men hvor stort er markedet for det i en SUV i B-segmentet?
Det diskuteres med fabrikken om muligheter for en lastekule for sykkelstativ etc. slik blant andre Nissan og Kia har, og siden 208 med diesel og bensin har mulighet for tilhengerfeste og ingenting av det elektriske befinner seg bak bakakselen, er det ingenting fysisk i veien for at det kan gjøres.
Prisen er potensielt veldig hyggelig. Du får fire utstyrsvarianter. Den rimeligste starter på 299.000 og den dyreste GT koster fra 355.000 kroner.
Alle modeller i Norge har høyt sikkerhetsnivå og digitalt instrumentpanel. De to laveste utstyrsnivå har enfarget lakk og helt sorte pilarer. Rimeligste har sort grill og mangler cromelist nederst på døra.
Skal du ha full pakke med adaptiv cruisecontrol med aktiv filholder og køassistent, nøkkelfri åpning, lukking og start, 10-tommers skjerm med Navi og 18-tommers felger, må du opp på GT. Da begynner det å koste penger. Startprisen er 355.000 kroner.
Med alt utstyr, inkludert Panorama-soltak som kan åpnes, kommer du opp på 380.000 kroner. Men nest laveste utstyrsnivå har det aller meste du trenger og koster 320.000 kroner.
Det gjør den både billigere og romsligere enn alle konkurrenter det er naturlig å sammenligne den med, samtidig som rekkevidden er bra.
Peugeot e-2008
Motor | Elektrisk |
Effekt | 100 kW (136 hk) |
Dreiemoment | 260 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 50 kWh |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 320 km |
Ombordlader: | 7,4 kW (1-fas) |
Hurtiglading: | 100 kW |
Ladestandard: | CCS |
Hjuldrift: | Foran |
0-100 km/t: | 9 sek. |
Toppfart: | 150 km/t |
L x B x H (cm): | 430/177/155 |
Akselavstand (cm): | 260 |
Dekkdimensjon: | 195/55 R16 (GT-Line: 205/45 R17) |
Egenvekt: | 1.455 kg |
Bagasjerom (VDA): | 3434/1467 |
Garanti bil: | 5 år |
Garanti batteri: | Over 70 % i 8 år / 160.000 km |
Pris fra kr.: | 299.000 |
Pris testbil kr: | 361.460 |
