– Det er ikke vi som lager regelverket. Men er det sånn, må folk også få lov til å benytte seg av det.
Det sier administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norway til Dinside.
Det går sjelden lang tid mellom hver gang det blåser rundt norske elbilpolitikk. Nordmenn både elsker og hater insentivene og fordelene som de helelektriske bilene har og får.
Og det blir litt ekstra sterk bris, når det kan oppfattes som om noen elbilister samtidig «kamuflerer» at de faktisk kjører elbil, selv om de får nytte av de samme fordelene som andre elbilister.
Dinside tidligere skrevet om at spesielt Porsche-eiere har begynt å ta i bruk tradisjonelle registreringsskilter, framfor elbil-skilter, siden dette faktisk er lov. Og i forrige uke skrev vi om bekymringene dette har gitt for utrykningspolitiet (UP) på veiene våre.

UP advarer mot elbiltrend
Elbiler kan «maskeres» som vanlige biler med stedsskilt
- Selv om få har visst om muligheten har det hele tiden vært mulig å tildele geografiske skilt ved registrering av elbil, om dette har vært gjort på Vegvesenets trafikkstasjon.
- 25. november 2019 fikk også forhandlerne mulighet til å registrere elbiler med geografiske skilt via registreringssystemet Autosys.
- I februar 2020 var det i underkant av 40 registrerte elbiler (person- og varebil) som hadde bokstavkombinasjon fra et geografisk distrikt.
- I dag er det allerede om lag 1100 elbiler som har tradisjonelle stedsskilt.
Parkeringstrøbbel
I kjølvannet av av den siste artikkelen har vi mottatt flere henvendelser fra både lesere og andre, som alle har meninger om elbilskiltene - blant andre Norpark (Norges parkeringsforening).
Ifølge dem er også norske kommuner og private parkeringsvirksomheter skeptiske til at elbilene gjemmer seg bak tradisjonelle registreringsskilter. Det er fordi elbiler ofte har rettigheter til annen parkeringstakst enn vanlige biler, og hvor skiltene er avgjørende for å kunne gi denne taksten.
– Et stadig økende antall parkeringsanlegg baserer takst på lesing av registreringsnummer ved inn- og utkjøring av parkeringshuset, forklarer daglig leder Lars Monsen i Norpark overfor Dinside.

Her kommer kineserne
Leser kun Ex-skilter
Kameraene og systemene som leser registreringsskiltet klarer å håndtere at biler med EL-, EK-, EV- og EB-skilter skal tildeles egen takst, men de klarer ikke å fange opp om også ordinære registreringsskilter skal ha lavere takst.
– Derav er det helt umulig - og svært tungvint - både for bileier og parkeringstilbyder å få gitt rett parkeringspris på disse kjøretøyene, forklarer Monsen videre.

Hittil er det bare om lag 1100 elbiler som kjører med tradisjonelle skilter, men trenden er såpass ny og voksende, at den lille andelen på 0,4 prosent kan fortsette å vokse raskt.

Etter EB-skiltene kommer ...
Porsche: – Ansvarlige må finne tilpasninger
Hos den norske Porsche-importøren har de naturligvis fått med den siste blåsten. Administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norway understreker at de ikke anbefaler å velge tradisjonelle skilter på elbilen Taycan.
– Vi har ingen føringer overfor kundene. Personlig ville jeg kanskje ikke valgt stedsskilter, sier Scheel til Dinside.
Samtidig synes han det er veldig rart at myndighetene har åpnet for å velge tradisjonelle steddsskilter på elbiler.
– Når man først har åpnet for dette, mener jeg ballen er over på deres banehalvdel. De må finne tilpasninger, slik at vi kan finne ut av dette her, fortsetter Scheel.
– Hvem er de?
– UP og parkeringsselskapene.

Bompengesjokk: 829 kroner til hytta!
Elbilforeningen: – Mangel på skilter
Hos Norsk elbilforening er de ikke videre bekymret over den nye trenden. Seniorrådgiver Ståle Frydenlund peker på at det fortsatt bare er 0,4 prosent av over 300 000 elbiler som foreløpig har valgt vanlige stedsskilt.
– Forsøk på kamuflasje eller ei - det viktigste er at valget falt på en elbil. Alle står fritt til å velge hvilken type skilt de ønsker, men vi synes naturligvis det er en fordel at flest mulig velger elbilskilt. Da blir det mye lettere å få overblikk over hvor mange elbiler vi faktisk har på veiene, sier Frydenlund til Dinside.
Han peker videre på at det av og til kan være mangel på elbilskilter.

– Det er et fåtall som har fått beskjed om at geografiske kjennemerker har vært eneste mulighet da elbilen skulle registreres. Altså er det avgjørende at det er nok elbilkjennemerker i omløp, til at man ikke blir tvunget til å motta et geografisk skilt på sin bil, understreker rådgiveren.
Elbilforeningen ser at stedsskilter kan skape forvirring og utfordringer - både for UP og parkeringsselskapene. Han oppfordrer likevel de som har fått en feilaktig høyt gebyr på en elbil med geografiske skilter til å klage.
– Men det er klart, det er en fordel - både for deg selv og byråkratiet - å unngå en papirmølle. Så det er viktig at parkeringsselskapene holder orden på dette, sier Ståle Frydenlund.