– Det er ikke vi som lager regelverket. Men er det sånn, må folk også få lov til å benytte seg av det.
Det sier administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norway til Dinside.
Det går sjelden lang tid mellom hver gang det blåser rundt norske elbilpolitikk. Nordmenn både elsker og hater insentivene og fordelene som de helelektriske bilene har og får.
Og det blir litt ekstra sterk bris, når det kan oppfattes som om noen elbilister samtidig «kamuflerer» at de faktisk kjører elbil, selv om de får nytte av de samme fordelene som andre elbilister.
Dinside tidligere skrevet om at spesielt Porsche-eiere har begynt å ta i bruk tradisjonelle registreringsskilter, framfor elbil-skilter, siden dette faktisk er lov. Og i forrige uke skrev vi om bekymringene dette har gitt for utrykningspolitiet (UP) på veiene våre.
Parkeringstrøbbel
I kjølvannet av av den siste artikkelen har vi mottatt flere henvendelser fra både lesere og andre, som alle har meninger om elbilskiltene - blant andre Norpark (Norges parkeringsforening).
Ifølge dem er også norske kommuner og private parkeringsvirksomheter skeptiske til at elbilene gjemmer seg bak tradisjonelle registreringsskilter. Det er fordi elbiler ofte har rettigheter til annen parkeringstakst enn vanlige biler, og hvor skiltene er avgjørende for å kunne gi denne taksten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger