Elbilen har mange fordeler, men den største ulempen er rekkevidden. Luftmotstand og kulde er de faktorene som utgjør det aller største innhugget i rekkevidden. Det er to veldig viktige faktorer når du skal kjøpe deg en elbil.
Det er fortsatt ikke veldig mange elbiler med rikelig rekkevidde på markedet, og er du en av de raskeste sjåførene i venstrefila på motorveien, kommer du ikke langt i vinterkulda.
Alle ulempene
Selv aerodynamiske biler merker at luftmotstanden forsyner seg godt av rekkevidden. Opp til 70 km/t har den så og si ingenting å si for forbruket, men derfra og oppover, skjer det mye.
Motstanden kan dobles når du øker hastigheten fra 70 til 100 km/t, viser tester som Continental har gjennomført.

Vi merker det spesielt på dagens testbil, som har alle ulempene man kan få i en elbil i vinterkulda på motorveien.
Vi pendler 20 mil daglig på motorvei med splitter nye Peugeot e-Traveller, den perfekte familiebilen for deg som trenger mange seter og plass til mye. Du får den med både 5,6,7,8 og 9 seter (sistnevnte i langt karosseri), vi kjører den stilige 7-seteren med flybord for den midterste seteraden. Test kommer senere.

Test: Bra pris, bra rekkevidde
Men den har både dårlig aerodynamikk som må pløye gjennom lufta og som så og si aldri regenererer noe tilbake til batteriet. Den har en stor kupe som som skal varmes opp. Dessuten er vår testbil utstyrt med det minste av to tilgjngelige batterier, nemlig 50 kWt.

Det er det samme som i den lille Peugeot e-208. De deler også motoren, som i begge tilfeller trekker forhjulene. Den er på 136 hk og har 170 Nm.
Oppgitt WLTP rekkevidde på vår testbil er 230 kilometer. Det vil den kanskje klare med lun gassfot på riksveien med tom bil en sommerdag. I minus 10 kalde, uten forvarmet bil, må du finne deg i å lage kø på motorveien for å komme 12 mil.

Kjør MYE lenger i kulda
Vår akutte rekkeviddeangst ga oss idéen til en uvitenskapelig men allikevel veldig illustrerende test.
10 mil
Vi kjører E18 mellom Kopstadkrysset og avkjøringen til Skoppum i begge retninger. Det blir til sammen 9 kilometer. En lenger strekning ville gitt mer nøyaktige resultater, men testen var faktisk lang nok til nærmest å tømme batteriet.

Vi kjører med fartsholder i hastighetene 70, 80, 90, 100 og 110 km/t. Temperaturen under testen lå stabilt på -10 grader. Temperaturen i kupeen er 21.
Sjekk forbruket som trip-telleren ga oss
Hastighet | Forbruk | forbruk | Forbruk |
km/t | Syd | Nord | kW/100 km |
110 | 36,9 | 49,0 | 42,95 |
100 | 32,6 | 43,1 | 37,85 |
90 | 28,6 | 38,9 | 33,75 |
80 | 24,2 | 37,5 | 30,85 |
70 | 25,8 | 34,4 | 30,1 |
Som man ser av tabellen er det marginal forskjell opp til 80 km/t. deretter ser man at forskjellene gradvis blir større.
I 110 km/t har man tømt batteriet i testbilen på omtrent en time, eller 11 mil. I 120 vil du nok stort sett se opp mot 50 kW i forbruk på øyeblikksmåleren.
Flere har kalkulator
Flere av elbilimportørene har kalkulatorer på hjemmesidene sine der du kan legge inn ønskede opplysninger og få estimert rekkevidde. De fleste oppgir en halvering av rekkevidde når man øker farten og senker temperaturen.