Vi har kjørt BMWs billigste firehjulstrekker

LEIPZIG (DinSide Motor): BMWs minste SUV åpner døra for flere som vil kjøre premium-SUV.

Vi har kjørt BMWs billigste firehjulstrekker
Publisert
Sist oppdatert

BMW lanserer i disse dager en ny liten firehjulstrekker som heter X1. Dette blir den fjerde X-modellen fra BMW i tillegg til X3, X5 og X6.

X-modellene til BMW er populære til tross for at de koster flesk. Og selv om gleden og salgstallene var til å ta og føle på da X3 kom med toliters dieselmotor, så ble ikke bilen akkurat tilgjengelig for alle av den grunn. Problemet var fortsatt at denne bilen også ble uoppnåelig for mange som en ny bil på grunn av høy pris. Utslippet går stadig nedover hos BMW, men dette krydres også med høyere effekt. Det er jo i grunn bra for bilene, men et problem her hjemme hvor effekt er kraftig prisdrivende i avgiftssystemet.

Reduserer effekt for å selge billigere

Importøren av BMW i Norge har derfor kranglet til seg biler med redusert effekt. Belgia får også det. Det vi si at 20d har 163 hestekrefter istedet for 177, og at 18d har 136 hestekrefter i stedet for 143. Sånn cirka sparer man en tusenlapp per gamp man får skrellet vekk, og det er derfor et poeng å få effekten ned. Ytelsesmessig er det ingen grunn til bekymring. Mest sannsynlig ville man ikke klart en blindtest hvor oppgaven er å skille effektvariantene fra hverandre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer