Citroën har alltid vært ensbetydende med komfort. Undertegnede har hatt gleden av å kjøre de aller fleste klassikerne, og samtlige har hatt en ting til felles, nemlig høy komfort for sin tid. Og spesielt for sin prisklasse.
Og de sjokkerte nærmest verden da de lanserte sin pneumatiske selvnivellerende fjæringssystem allerede i Traction Avant. Selv da GTI-modellene kom i CX og BX, sto komforten så til de grader i høysetet, at man bare fløt av gårde.
Høy komfort
Systemet finnes ikke lenger, men er erstattet av separate gassdempere med komfortreservoar, som heldigvis gir langt bedre kjøreegenskaper også. Men komforten er beholdt.
Og de følger opp med sine Advanced Comfort-seter med ekstra stopping, samt tykkere vinduer og mer støyisolering. Det er på komfort for folk flest slaget skal stå, og alt utstyret, inkludert 10-tommers multimediaskjerm med Android Auto og Apple Carplay, samt klimaanlegg med to soner, er standard, selv på billigste versjon.
Og det funker. Den står 15,6 cm over bakken på høye 18-tommere (standard) og rikelig med fjæringsvei. Det gjør at man med høy selvsikkerhet tør å forsere dårlige hytteveier og parkere litt ulent om det må til. På motorveien kan man kjenne på en liten duving. Men samtidig ramler du ikke ut av setene i svingene. Veldig mange vil like dette.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger