Citroën ë-C4

Vi har kjørt den

Denne skal doble salget for Citroën neste år.

Denne bilen skal doble salget av Citroën i Norge. Sjekk hva vi mener om bilen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Citroën har alltid vært ensbetydende med komfort. Undertegnede har hatt gleden av å kjøre de aller fleste klassikerne, og samtlige har hatt en ting til felles, nemlig høy komfort for sin tid. Og spesielt for sin prisklasse.

ARVTAKER: Nye ë-C4 har lånt linjer fra suksessrike GS som rullet på veiene fra 1970 til 1986, blant annet de store frontlyktene og den fallende taklinja. Foto: Rune M. Nesheim
ARVTAKER: Nye ë-C4 har lånt linjer fra suksessrike GS som rullet på veiene fra 1970 til 1986, blant annet de store frontlyktene og den fallende taklinja. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og de sjokkerte nærmest verden da de lanserte sin pneumatiske selvnivellerende fjæringssystem allerede i Traction Avant. Selv da GTI-modellene kom i CX og BX, sto komforten så til de grader i høysetet, at man bare fløt av gårde.

Høy komfort

Systemet finnes ikke lenger, men er erstattet av separate gassdempere med komfortreservoar, som heldigvis gir langt bedre kjøreegenskaper også. Men komforten er beholdt.

TRE SKJERMER: Head-up på plastskjerm er litt kjipt når til og med Yaris projiserer rett i frontruta, men den er omtrent så stor som instrumentskjermen på 5 tommer. Multimediaskjermen måler 10 tommer på alle modeller. Foto: Rune M. Nesheim
TRE SKJERMER: Head-up på plastskjerm er litt kjipt når til og med Yaris projiserer rett i frontruta, men den er omtrent så stor som instrumentskjermen på 5 tommer. Multimediaskjermen måler 10 tommer på alle modeller. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og de følger opp med sine Advanced Comfort-seter med ekstra stopping, samt tykkere vinduer og mer støyisolering. Det er på komfort for folk flest slaget skal stå, og alt utstyret, inkludert 10-tommers multimediaskjerm med Android Auto og Apple Carplay, samt klimaanlegg med to soner, er standard, selv på billigste versjon.

SKILLER SEG UT: Du skal aldri være helt likegyldig til en Citroën. Foto: Rune M. Nesheim
SKILLER SEG UT: Du skal aldri være helt likegyldig til en Citroën. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og det funker. Den står 15,6 cm over bakken på høye 18-tommere (standard) og rikelig med fjæringsvei. Det gjør at man med høy selvsikkerhet tør å forsere dårlige hytteveier og parkere litt ulent om det må til. På motorveien kan man kjenne på en liten duving. Men samtidig ramler du ikke ut av setene i svingene. Veldig mange vil like dette.

KOMFORT: Men ikke for de største. Varme i baksetene koster 1.400 kroner. Da får du varme i frontruta på kjøpet. Foto: Rune M. Nesheim
KOMFORT: Men ikke for de største. Varme i baksetene koster 1.400 kroner. Da får du varme i frontruta på kjøpet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Støyisoleringen er bra, men med tanke på at de har lagt vekt på dette, kunne man kanskje forventet enda mer, i hvert fall på motorveien. Hva passer vel bedre enn en elmotor i et slikt konsept? Er det noen som har savnet motordur hjemme i salongen?

Sånn sett er ë-C4 den perfekte Citroën, og flere vil det komme.

HØY STJERT: Det skjer mye i hekk-designen. Man har vindu under spoileren, og man har ikke helt bestemt seg for hvordan baklykt-designen skulle være. Bilen er ikke tilgjengelig med hengerfeste, men bærer 75 kilo på taket. Foto: Rune M. Nesheim
HØY STJERT: Det skjer mye i hekk-designen. Man har vindu under spoileren, og man har ikke helt bestemt seg for hvordan baklykt-designen skulle være. Bilen er ikke tilgjengelig med hengerfeste, men bærer 75 kilo på taket. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hva er det?

Den er bygget på den fleksible småbilplattformen hos PSA, som brukes både til bensin- og elektrisk drivlinje. Dette er den femte modellen på plattformen. I Norge er det bare de elektriske versjonene som har vært interessante. Vi har testet både DS 3 Crossback e-Tense, Peugeot e-208/e-2008 og Opel Corsa-e. Opel Mokka kommer straks også på samme plattform.

HELT OK: Den svelger 380 liter dersom du tar ut gulvplata. Da får du nesten 10 cm dypere rom. Seteryggen deler 40/60 og har gjennomlastingsluke. Foto: Rune M. Nesheim
HELT OK: Den svelger 380 liter dersom du tar ut gulvplata. Da får du nesten 10 cm dypere rom. Seteryggen deler 40/60 og har gjennomlastingsluke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Alle bilene har nøyaktig samme motor og drivverk, men skiller seg både i design og størrelse. ë-C4 er størst.

En elmotor på 136 hester og 260 Nm trekker forhjulene. Derfor finner du ingen frunk under panseret. Energien hentes fra batteripakker under setene, som er på 50 kWt brutto.

Batteripakken er forhøyet under forsetene og kan irritere for de som vil trekke det ene benet til seg. Det får du rett og slett ikke gjort dersom du er lang og har setet langt bakover. Da stikker nemlig batteriet ganske langt fremfor setet.

MANUELT: Mange setter pris på manuelt klimaanlegg og setevarme. Temperaturvisningen er i skjermen. Ladeplata koster 1.400 kroner ekstra. Foto: Rune M. Nesheim
MANUELT: Mange setter pris på manuelt klimaanlegg og setevarme. Temperaturvisningen er i skjermen. Ladeplata koster 1.400 kroner ekstra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ikke sprek

136 hester er bare akkurat passe i denne bilen. Faktisk har du bare 109 til vanlig. Du må aktivt gå inn på kjøreprogramknappen og trykke sport for å få antydning til litt spretten oppførsel og kvikk gasspedalrespons. Og da er det såpass at antispinn-kontrollen må holde den igjen de første meterne.

IKKE FRUNK: Motor og batteristyring opptar hele plassen foran. Foto: Rune M. Nesheim
IKKE FRUNK: Motor og batteristyring opptar hele plassen foran. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det virker som om målet har vært at de som går rett fra en slapp bensinmodell ikke skal få noen overraskelser.

Vi mener at sportsprogrammet kunne vært standard og eco (81 hk) et nødprogram du bruker når du vet du må kjøre langt og trenger rekkevidde.

Da hadde man opplevd en halvkvikk bil som er sprek nok for de aller fleste uten å måtte ty til kick-down. Da klarer den 0-100 km/t på 9,7 sekunder. Dette er med andre ord ikke elbilen du kjøper for å ha partytriks ala Tesla.

Grei plass, ikke mer

Dette er den største bilen på plattformen, men den er mindre inni enn e-2008. 380 mot 420 liter i bagasjerommet. Taklinjen gjør at de høye får hårkjenning i taket baki, og man blir konstant minnet på at hodet har fått tildelt plass oppi ei grop i taket.

VIPP: Girspaken er byttet ut mot en vippebryter som virker litt tregt. Den går automatisk i park når du slår av motoren. Håndbrekket går av automatisk, uavhengig av om du har på deg beltet eller ikke. Ved å trykke på B, får så kraftig motorbrems at du nesten aldri trenger å bruke bremsepedalen. Med Drive Mode velger du mellom 82, 109 og 136 hester. Foto: Rune M. Nesheim
VIPP: Girspaken er byttet ut mot en vippebryter som virker litt tregt. Den går automatisk i park når du slår av motoren. Håndbrekket går av automatisk, uavhengig av om du har på deg beltet eller ikke. Ved å trykke på B, får så kraftig motorbrems at du nesten aldri trenger å bruke bremsepedalen. Med Drive Mode velger du mellom 82, 109 og 136 hester. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Plassen til bena er også litt begrenset for voksne, sjekk filmen. Familiene finner to isofix baki, men ingen foran. Den er dermed noe trangere enn den langt dyrere bilen de ønsker å konkurrere med, nemlig VW ID.3.

OK rekkevidde

Det man taper på plass, tar man igjen på rekkevidden. Citroën oppgir 35 mil. Vi rekker ikke å teste dette på et endags-arrangement, men med erfaringene vi har fra de andre modellene vi har kjørt, er det ingen grunn til å tvile på dette. Peugeot e-2008, som er en større og dyrere bil, med oppgitt rekkevidde på 32 mil, klarte lett 34 i riksveghastigheter, men samtidig merker man at rekkevidden forsvinner raskt i inspirerende motorvei-tempo.

ELEKTRISK: Dette symbolet forteller at du fyller din Citroën med elektrisitet. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISK: Dette symbolet forteller at du fyller din Citroën med elektrisitet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den har varmepumpe-teknologi, lettrullende 18-tommers hjul med 195 cm bredde og mulighet for forvarming fra en 5 kW varmepakke, uansett om bilen er oppkoblet eller ikke. Dette og mye annet justerer du via mobilen.

STORSELGER: Citroën ligger på et totalsalg på rundt 1.000 biler årlig. Bare denne modellen skal selge det dobbelte. Foto: Rune M. Nesheim
STORSELGER: Citroën ligger på et totalsalg på rundt 1.000 biler årlig. Bare denne modellen skal selge det dobbelte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lader raskt

Da er det greit at den lader raskt. 100 kW på hurtiglader og 7,4 kW som standard ombordlader. 11 kW ombordlader kan bestilles for 3.100 kroner. Da lades bilen fra 0-100 prosent på 5 timer. Selv med 7,4 kW er bilen toppladet på 6 timer. Vi mener PSA har truffet spot on med kombinasjonen rekkevidde og ladekapasitet på denne plattformen. De ytterst få gangene man kjører mer enn 30 mil lader man fort.

NY SIGNATUR: Crome-stripa som går fra Chevronene (skal illustrere Citroëns patenterte knaster på et drev) går ut i hver sin LED-stripe som går hver sin vei. Dette vil bli Citroëns nye lysdesign fremover. De store hovedlysene skal være inspirasjon fra GS. Foto: Rune M. Nesheim
NY SIGNATUR: Crome-stripa som går fra Chevronene (skal illustrere Citroëns patenterte knaster på et drev) går ut i hver sin LED-stripe som går hver sin vei. Dette vil bli Citroëns nye lysdesign fremover. De store hovedlysene skal være inspirasjon fra GS. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du får den i utstyrsvariantene Feel, Feelpack og Shine. Den billigste koster fra 284.000 kroner og Shine koster fra 319.000 kroner.

Du må på toppmodellen for å få nødvendigheter som nøkkelfri åpning og start, lysassistent, adaptiv fartsholder, et litt primitivt head up-display på plastplate og parkeringssensor foran og bak, samt ryggekamera.

Importøren tror også det er denne som kommer til å selge mest.

SAMME FILOSOFI: På mange måter var også gamle GS en Crossover, med sin hydrauliske fjæring som kunn heves
SAMME FILOSOFI: På mange måter var også gamle GS en Crossover, med sin hydrauliske fjæring som kunn heves Vis mer

Du kan legge til ekstrautstyr, men alt koster småpenger. Det er lett å krysse av for elektrisk oppvarmet frontrute og bakseter når det til sammen koster 1.400 kroner, trådløs lading til 1.400 kroner, hifi og med SUB 1.300 kroner også videre. Det er umulig å bestille bil over 373.300 kroner.

Bra pakke

Testresultat

Citroën ë-C4

Komfortmester

Komfortabel, høy bakkeklaring, stillegående, bra utsyrt, god pris.

Lav taklinje, ikke sprekere enn den må være.

Citroën hevder at dette er en arvtaker, en hyllest om du vil, til mellomklasseren GS som ble solgt mellom 1970 og 1986. Hadde de droppet coupé-linjene og i stedet servert oss en høy stasjonsvogn, tipper jeg den hadde slått skikkelig an her hjemme. Men 319.000 for en velutsyrt Ë-C4 er fortsatt et knallkjøp.

Citroën ë-C4

MotorElektrisk
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Oppgitt rekkevidde (WLTP):350 km
Ombordlader:7,4 kW (1-fas)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
0-100 km/t:9,7 sek.
Toppfart:150 km/t
L x B x H (cm):435/180/152
Akselavstand (cm):267
Dekkdimensjon:195/60R18
Egenvekt:1.541 kg
Bagasjerom (VDA):380 liter
Garanti bil:5 år
Garanti batteri:Over 70 % i 8 år / 160.000 km
Pris fra kr.:284.000
Pris testbil kr:350.700

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer