Citroën har alltid vært ensbetydende med komfort. Undertegnede har hatt gleden av å kjøre de aller fleste klassikerne, og samtlige har hatt en ting til felles, nemlig høy komfort for sin tid. Og spesielt for sin prisklasse.

Og de sjokkerte nærmest verden da de lanserte sin pneumatiske selvnivellerende fjæringssystem allerede i Traction Avant. Selv da GTI-modellene kom i CX og BX, sto komforten så til de grader i høysetet, at man bare fløt av gårde.

Citroën C5 Airgross Hybrid: Én ting imponerer stort
Høy komfort
Systemet finnes ikke lenger, men er erstattet av separate gassdempere med komfortreservoar, som heldigvis gir langt bedre kjøreegenskaper også. Men komforten er beholdt.

Og de følger opp med sine Advanced Comfort-seter med ekstra stopping, samt tykkere vinduer og mer støyisolering. Det er på komfort for folk flest slaget skal stå, og alt utstyret, inkludert 10-tommers multimediaskjerm med Android Auto og Apple Carplay, samt klimaanlegg med to soner, er standard, selv på billigste versjon.

Og det funker. Den står 15,6 cm over bakken på høye 18-tommere (standard) og rikelig med fjæringsvei. Det gjør at man med høy selvsikkerhet tør å forsere dårlige hytteveier og parkere litt ulent om det må til. På motorveien kan man kjenne på en liten duving. Men samtidig ramler du ikke ut av setene i svingene. Veldig mange vil like dette.

Støyisoleringen er bra, men med tanke på at de har lagt vekt på dette, kunne man kanskje forventet enda mer, i hvert fall på motorveien. Hva passer vel bedre enn en elmotor i et slikt konsept? Er det noen som har savnet motordur hjemme i salongen?
Sånn sett er ë-C4 den perfekte Citroën, og flere vil det komme.

Hva er det?
Den er bygget på den fleksible småbilplattformen hos PSA, som brukes både til bensin- og elektrisk drivlinje. Dette er den femte modellen på plattformen. I Norge er det bare de elektriske versjonene som har vært interessante. Vi har testet både DS 3 Crossback e-Tense, Peugeot e-208/e-2008 og Opel Corsa-e. Opel Mokka kommer straks også på samme plattform.

Alle bilene har nøyaktig samme motor og drivverk, men skiller seg både i design og størrelse. ë-C4 er størst.
En elmotor på 136 hester og 260 Nm trekker forhjulene. Derfor finner du ingen frunk under panseret. Energien hentes fra batteripakker under setene, som er på 50 kWt brutto.

Citroen AMI ONE: Sjekk vi ødelegger prototypen
Batteripakken er forhøyet under forsetene og kan irritere for de som vil trekke det ene benet til seg. Det får du rett og slett ikke gjort dersom du er lang og har setet langt bakover. Da stikker nemlig batteriet ganske langt fremfor setet.

Ikke sprek
136 hester er bare akkurat passe i denne bilen. Faktisk har du bare 109 til vanlig. Du må aktivt gå inn på kjøreprogramknappen og trykke sport for å få antydning til litt spretten oppførsel og kvikk gasspedalrespons. Og da er det såpass at antispinn-kontrollen må holde den igjen de første meterne.

Det virker som om målet har vært at de som går rett fra en slapp bensinmodell ikke skal få noen overraskelser.
Vi mener at sportsprogrammet kunne vært standard og eco (81 hk) et nødprogram du bruker når du vet du må kjøre langt og trenger rekkevidde.

Spesiell design, men vi digger nye Citroën C3
Da hadde man opplevd en halvkvikk bil som er sprek nok for de aller fleste uten å måtte ty til kick-down. Da klarer den 0-100 km/t på 9,7 sekunder. Dette er med andre ord ikke elbilen du kjøper for å ha partytriks ala Tesla.
Grei plass, ikke mer
Dette er den største bilen på plattformen, men den er mindre inni enn e-2008. 380 mot 420 liter i bagasjerommet. Taklinjen gjør at de høye får hårkjenning i taket baki, og man blir konstant minnet på at hodet har fått tildelt plass oppi ei grop i taket.

Plassen til bena er også litt begrenset for voksne, sjekk filmen. Familiene finner to isofix baki, men ingen foran. Den er dermed noe trangere enn den langt dyrere bilen de ønsker å konkurrere med, nemlig VW ID.3.
OK rekkevidde
Det man taper på plass, tar man igjen på rekkevidden. Citroën oppgir 35 mil. Vi rekker ikke å teste dette på et endags-arrangement, men med erfaringene vi har fra de andre modellene vi har kjørt, er det ingen grunn til å tvile på dette. Peugeot e-2008, som er en større og dyrere bil, med oppgitt rekkevidde på 32 mil, klarte lett 34 i riksveghastigheter, men samtidig merker man at rekkevidden forsvinner raskt i inspirerende motorvei-tempo.

Den har varmepumpe-teknologi, lettrullende 18-tommers hjul med 195 cm bredde og mulighet for forvarming fra en 5 kW varmepakke, uansett om bilen er oppkoblet eller ikke. Dette og mye annet justerer du via mobilen.

Lader raskt
Da er det greit at den lader raskt. 100 kW på hurtiglader og 7,4 kW som standard ombordlader. 11 kW ombordlader kan bestilles for 3.100 kroner. Da lades bilen fra 0-100 prosent på 5 timer. Selv med 7,4 kW er bilen toppladet på 6 timer. Vi mener PSA har truffet spot on med kombinasjonen rekkevidde og ladekapasitet på denne plattformen. De ytterst få gangene man kjører mer enn 30 mil lader man fort.

Du får den i utstyrsvariantene Feel, Feelpack og Shine. Den billigste koster fra 284.000 kroner og Shine koster fra 319.000 kroner.
Du må på toppmodellen for å få nødvendigheter som nøkkelfri åpning og start, lysassistent, adaptiv fartsholder, et litt primitivt head up-display på plastplate og parkeringssensor foran og bak, samt ryggekamera.
Importøren tror også det er denne som kommer til å selge mest.

Du kan legge til ekstrautstyr, men alt koster småpenger. Det er lett å krysse av for elektrisk oppvarmet frontrute og bakseter når det til sammen koster 1.400 kroner, trådløs lading til 1.400 kroner, hifi og med SUB 1.300 kroner også videre. Det er umulig å bestille bil over 373.300 kroner.
Bra pakke
Testresultat
Citroën ë-C4
Komfortabel, høy bakkeklaring, stillegående, bra utsyrt, god pris.
Lav taklinje, ikke sprekere enn den må være.
Citroën hevder at dette er en arvtaker, en hyllest om du vil, til mellomklasseren GS som ble solgt mellom 1970 og 1986. Hadde de droppet coupé-linjene og i stedet servert oss en høy stasjonsvogn, tipper jeg den hadde slått skikkelig an her hjemme. Men 319.000 for en velutsyrt Ë-C4 er fortsatt et knallkjøp.
Citroën ë-C4
Motor | Elektrisk |
Effekt | 100 kW (136 hk) |
Dreiemoment | 260 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 50 kWh |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 350 km |
Ombordlader: | 7,4 kW (1-fas) |
Hurtiglading: | 100 kW |
Ladestandard: | CCS |
Hjuldrift: | Foran |
0-100 km/t: | 9,7 sek. |
Toppfart: | 150 km/t |
L x B x H (cm): | 435/180/152 |
Akselavstand (cm): | 267 |
Dekkdimensjon: | 195/60R18 |
Egenvekt: | 1.541 kg |
Bagasjerom (VDA): | 380 liter |
Garanti bil: | 5 år |
Garanti batteri: | Over 70 % i 8 år / 160.000 km |
Pris fra kr.: | 284.000 |
Pris testbil kr: | 350.700 |