Det er Hyundai ix35 Fuel Cell som nå får sin etterfølger i form av Nexo. Den ble vist i Las Vegas i januar etter tidligere å ha vært vist i form av konseptbilen Next Generation Fuel Cell Vehicle.
«Miljø»-bonanza
I tillegg til den nye hydrogenbilen, har de allerede en hybrid, en ladbar hybrid og en elbil på markedet og kommer med enda en, Kona Electric - som vi nettopp har prøvekjørt. Det kommer vi tilbake til om kort tid.
Alle tre varianter av Hyundai Ioniq, som ble kåret til Årets Bil i Norge 2017. Og nå kommer altså ikke bare elbilen Kona med lengre rekkevidde, men også en fra søstermerket Kia - sistnevnte, Niro Electric, omtalte vi i januar.
Kraftkilden i bilen er altså brenselcellene, som produserer strøm og forsyner drivlinjen med energi. Det skjer sammen med et lite litiumion-batteri på 1,56 kWt, som kan gi en effekt på 40 kilowatt. Brenselcellestabelen yter 95 kilowatt. Elmotoren som driver hjulene har en maksimal effekt på 163 hestekrefter og dreiemomentet er 395 newtonmeter.
Vi merker under kjøring at det er ikke mer enn det som trengs for å gi den 1,8 tonn tunge SUV-en anstendige ytelser på veien. 0 til 100 kilometer skal ifølge produsenten ta 9,5 sekunder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger