TEST: Hyundai Nexo

Vi har kjørt elbilen som har sitt eget kraftverk

Hyundai er den bilprodusenten som tilbyr flest ulike «miljø-alternativer» i dag. Nå har vi kjørt den helt nye hydrogenbilen til koreanerne, Hyundai Nexo.

PRAKTISK FORMAT: Nye Hyundai Nexo er en SUV litt over middels størrelse - omtrent som en BMW X3 eller en Mitsubishi Outlander. Det spesielle er at denne bilen drives av elektriske motorer som får strømmen fra hydrogenmatede brenselceller. Foto: Knut Moberg
PRAKTISK FORMAT: Nye Hyundai Nexo er en SUV litt over middels størrelse - omtrent som en BMW X3 eller en Mitsubishi Outlander. Det spesielle er at denne bilen drives av elektriske motorer som får strømmen fra hydrogenmatede brenselceller. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er Hyundai ix35 Fuel Cell som nå får sin etterfølger i form av Nexo. Den ble vist i Las Vegas i januar etter tidligere å ha vært vist i form av konseptbilen Next Generation Fuel Cell Vehicle.

«Miljø»-bonanza

I tillegg til den nye hydrogenbilen, har de allerede en hybrid, en ladbar hybrid og en elbil på markedet og kommer med enda en, Kona Electric - som vi nettopp har prøvekjørt. Det kommer vi tilbake til om kort tid.

Alle tre varianter av Hyundai Ioniq, som ble kåret til Årets Bil i Norge 2017. Og nå kommer altså ikke bare elbilen Kona med lengre rekkevidde, men også en fra søstermerket Kia - sistnevnte, Niro Electric, omtalte vi i januar.

Kraftkilden i bilen er altså brenselcellene, som produserer strøm og forsyner drivlinjen med energi. Det skjer sammen med et lite litiumion-batteri på 1,56 kWt, som kan gi en effekt på 40 kilowatt. Brenselcellestabelen yter 95 kilowatt. Elmotoren som driver hjulene har en maksimal effekt på 163 hestekrefter og dreiemomentet er 395 newtonmeter.

Vi merker under kjøring at det er ikke mer enn det som trengs for å gi den 1,8 tonn tunge SUV-en anstendige ytelser på veien. 0 til 100 kilometer skal ifølge produsenten ta 9,5 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer