Hyundai har, sammen med sitt koreanske søstermerke Kia, etablert seg som en av de desidert ledende bilprodusenter når det gjelder elektrifiserte drivlinjer. De har fra før den rent elektriske Ioniq Electric - i tillegg til ladbar hybrid og vanlig hybrid. Dessuten var de først ute, i 2014, med serieproduserte hydrogenelektriske biler i salg (Ix35).
I fjor ble Hyundai Ioniq kåret til årets bil og nylig presenterte de sin nye hydrogen-SUV av andre generasjon, Nexo. Den har vi nylig prøvekjørt.
Det er ikke lenge siden koreaneren lanserte sin nye kompakte folkesuv ved navn Kona, men som vi skrev da vi testet den med bensinmotor - det er nok den elektriske utgaven som vil bli storselgeren her til lands.
Til Norge tas bare versjonen med størst batterikapasitet inn. Det vil si 64 kWt - det samme som årets bil 2018 - Opel Ampera-e. For øvrig er det samme leverandør - koreanske LG Chem. Bilen leveres standard med varmepumpe og batterivarmer.
Maksimal effekt er 204 hester og fra start har bilen en solid trekkraft med et maksimalt dreiemoment på 395 newtonmeter.
Med denne batteripakken skal Kona Electric kunne lades opp på litt under ti timer hvis man lader på 7,2 kW kapasitet med hjemmelader. Raskeste mulighet fra nesten tom til 80 prosent kapasitet er på litt under en time med en 100 kilowatts hurtiglader. Så gjenstår det bare å få på plass noen flere slike...
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger