Vi har kjørt nye Lexus CT 200h

Lexus er en bilprodusent ulik alle andre. Det beviser de også med fornyede CT 200 h.

LANGT FRA ANTIKK: Her, i antikkens Roma, gjør vår testbil god figur. Vi likte den godt både i gatene og på motorvei, takket være lavere lydnivå, bedre kjøreegenskaper og - heldigvis - en klart forbedret trinnløs "girkasse". Attpå til er den blitt billigere!(MERK: Bildet lyver. Vi har tatt det i en imponerende realistisk filmkulisse i det legendariske filmstudioet Cinecitta). Foto: KNUT MOBERG
LANGT FRA ANTIKK: Her, i antikkens Roma, gjør vår testbil god figur. Vi likte den godt både i gatene og på motorvei, takket være lavere lydnivå, bedre kjøreegenskaper og - heldigvis - en klart forbedret trinnløs "girkasse". Attpå til er den blitt billigere!(MERK: Bildet lyver. Vi har tatt det i en imponerende realistisk filmkulisse i det legendariske filmstudioet Cinecitta). Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Lexus, bilmerket som på en måte redefinerte luksus i bilbransjen, brøt virkelig gjennom i Norge med sin inntreden i kompaktklassen. CT 200h tilførte, da den ble lansert våren 2011, noe nytt i denne kategorien som eneste hybrid og som relativt rimelig alternativ til de mer luksuriøse i klassen.

Vi har nå kjørt den fornyede versjonen av bilen og lot oss fascinere, ikke bare på grunn av oppsiktsvekkende forbedringer som bedre karosseristivhet (og bedre kjøreegenskaper) takket være lim, og bedre lyd takket være bruk av bambus i høyttalermembranene i lydanlegget (begge disse tingene er standard).

Snever klasse

Ser man på bilstørrelsen og landskapet i premium-sjiktet er det biler som Mercedes A-klasse, BMW 1-serie og Audi A3 som er nærmeste konkurrenter til CT 200h, riktignok i de mest moderate utgavene.

Men det som gjør at Lexus stikker seg ut i dette feltet, er at det er eneste hybrid i kompakt-premium-klassen. Det har igjen gjort det mulig å få en lav innstegspris på bilen - den starter på 275.600 kroner før frakt og levering (287.500 kroner levert Oslo).

Da er den i utgangspunktet også bedre utstyrt enn de nevnte konkurrentene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer