Vi har kjørt nye Mazda 3

BARCELONA (DinSide Motor): En mye farligere konkurrent for VW Golf og Ford Focus enn forgjengeren.

Nye Mazda 3 erstatter en bil som var blitt helt grei. Nå er den mer enn "helt grei". Motorer, girkasser, kjøreegenskaper og interiørkvalitet - alt er på plass. Hadde det ikke vært for at plassforholdene med fordel kunne vært noe bedre og støyisoleringen enda et hakk hvassere, kunne dette blitt toppscore. Foto: Knut Moberg
Nye Mazda 3 erstatter en bil som var blitt helt grei. Nå er den mer enn "helt grei". Motorer, girkasser, kjøreegenskaper og interiørkvalitet - alt er på plass. Hadde det ikke vært for at plassforholdene med fordel kunne vært noe bedre og støyisoleringen enda et hakk hvassere, kunne dette blitt toppscore. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For å ta en liten oppsummering først†: Mazda 3 er en desidert fullverdig konkurrent til VW Golf-slekten, og en av de beste å kjøre. Hadde det ikke vært for en relativt lite imponerende plassutnyttelse og noe rullestøy kunne den knivet om å være best i klassen.

Det meste vellykket

Uansett er en ting klart: Mazda er tilbake for fullt. "Outsideren" fra Hiroshima får det til for tiden, til tross for, eller kanskje delvis på grunn av, at det er en relativt liten bilprodusent med tilsvarende begrensede ressurser.

Det har tvunget dem til å tenke nytt og annerledes, og heldigvis for Mazda har de talentfulle ingeniører, designere og markedsfolk som sammen har dradd lasset og gjort at merket som for få år siden så ut til å tape seg kraftig, på ny konkurrerer med de beste i bilmarkedet.

Etter de positive opplevelsene vi hadde med introduksjonen av Skyactiv-teknologiene, både med SUV-en CX-5 og Mazda 6, kan vi nå konstatere at Mazda har fått det (nesten) like bra til med nye Mazda 3. De har tatt med seg det som var bra på forgjengeren og har forbedret det meste.

I likhet med Volkswagen og Ford får de også et stort pluss i margen for at de legger inn et høyt nivå på aktive sikkerhetssystemer i bilen, som vinglevarsler, blindsoneovervåking, avstandsvarsling og mulighet for autobrems.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer