Nissan Leaf omsider klar for Europa og Norge

Vi har kjørt nye Nissan Leaf

Bilen som var først ute som reelt elektrisk alternativ til vanlige familiebiler for svært mange mennesker, får nå sin etterfølger. Det gir oss lov til å ha høye forventninger.

KLAR FOR VÅRE VEIER: Nye Nissan Leaf kommer snart til norske bilforretninger med normalisert design, forbedret rekkevidde og bedre ytelser enn forgjengeren. Nå kan vi for første gang fortelle om kjøreopplevelsen med den europeiske versjonen av den nye generasjonen av verdens mest solgte elbil. Foto: Knut Moberg
KLAR FOR VÅRE VEIER: Nye Nissan Leaf kommer snart til norske bilforretninger med normalisert design, forbedret rekkevidde og bedre ytelser enn forgjengeren. Nå kan vi for første gang fortelle om kjøreopplevelsen med den europeiske versjonen av den nye generasjonen av verdens mest solgte elbil. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Så var det gått over sju år - ja, som vi alle vet: Tiden flyr. Da Nissan Leaf, den første elbilen med skikkelig markedspotensial var klar for markedet og vi prøvekjørte den skikkelig for første gang, ble vi imponert nok til å gi den karakteren seks på terningen. Mye har skjedd siden den gang, og noen sekser hadde slett ikke den Leafen fått i dag.

Men det er solgt nesten 300.000 eksemplarer av første generasjon Leaf, og selv om det er mindre enn Nissans ledere hadde håpet da bilen ble lansert, gjør dette den til verdens mest solgte elbil.

Likevel: Konkurransen har tatt igjen og gått forbi Nissan, ikke minst når det gjelder rekkevidde, der fremfor alt Opel Ampera-e - kåret til Årets Bil i Norge - har lagt lista høyt.

Norges-versjonen klar

Det vet Nissan også, og de har selvsagt ikke sovet i timen i mellomtiden. Det kunne vi gi dere en forsmak på allerede på sensommeren i fjor - i juni hadde vi nemlig vært i japan og kjørt den nesten produksjonsklare prototypen på Nissans eget utviklingssenter.

Og nå er bilen klar. Med en batteripakke på 40 kWt, opp fra 30, en elmotor på 150 hester, opp fra 109 og en rekkevidde på 378 kilometer etter den utgående NEDC-normen som alle elbilprodusentene har brukt hittil. (Som vi skal se vil mer realistisk rekkevidde ligge på cirka 270 kilometer).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer