Vi har kjørt oppgraderte Nissan Leaf

OSLO (DinSide Motor): Vi har vært på internasjonal presselansering av nye Leaf.

TESTKJØRT: Her er "generasjon 1 1/2" av bilen som har satt Norge på bil-verdenskartet, Nissan Leaf. Den produseres nå i Europa, har fått lengre rekkevidde, bedre varmeapparat og større bagasjeplass. Den kjører i tillegg noe bedre. Leaf kan leveres i tre utstyrsnivåer og koster nå fra 220.000 kroner pluss frakt og levering. Tilgjengelig for norske kunder til sommeren. Foto: KNUT MOBERG
TESTKJØRT: Her er "generasjon 1 1/2" av bilen som har satt Norge på bil-verdenskartet, Nissan Leaf. Den produseres nå i Europa, har fått lengre rekkevidde, bedre varmeapparat og større bagasjeplass. Den kjører i tillegg noe bedre. Leaf kan leveres i tre utstyrsnivåer og koster nå fra 220.000 kroner pluss frakt og levering. Tilgjengelig for norske kunder til sommeren. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nissan Leaf er bilen som virkelig har fått fart på elbilsalget globalt, selv om det i de aller fleste markeder fortsatt er høyst marginalt. Modellen er blitt solgt i over 50.000 eksemplarer siden den ble lansert i 2011 og av disse har cirka 4.000 havnet på norske veier - da regner vi med parallell-importen, som ligger på cirka 10 prosent.

På bilutstillingen i Genève viste Nissan frem den forbedrede utgaven av Nissan Leaf. Nå har vi kjørt den på norsk jord, og vi kan bekrefte at forbedringene er reelle.

Bilverdenen har endret seg bare på den korte tiden som har gått siden forrige generasjon Nissan Leaf ble lansert. Her i Norge er elbilen i mye større grad blitt "normalisert", og har blitt en mye mer integrert del av trafikkbildet enn tidligere.

Kjempefordeler

Årsakene er kjent fra tidligere (les om elbilenes fantastiske fordeler her!), og mange av de tilreisende utenlandske journalistene som kom til Oslo for presentasjonen av oppgraderte Leaf, ble synlig imponert (De ble mindre imponert over all skitten som flyter over alt i byen). Spesielt var det selvsagt attraktivt å feie forbi morgenrush-køene i kollektivfeltet - fullt lovlig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer