Vi har vært på Volvos hjemmebane og kjørt eksperimentbilen V70 Plug-in hybrid. Volvo har valgt å tenke slik at det er for sent å komme med en vanlig hybridbil, som for eksempel Toyota Prius, og går derfro rett på plug-in. Volvo forsøker dermed å hoppe over dette leddet for å få et lite forsprang. En plug-in hybridbil er en "vanlig" hybridbil, men hvor batteriet kan lades via kabel til veggen hjemme, eller hvor som helst hvor man har tilgang til strøm.
Bilen vi har kjørt i Gøteborg er dagens V70 som er konvertert til hybrid-bil. Om det er denne som kommer på markedet i 2012 er ikke sikkert, og det kan gjerne være at Volvo vil lansere en ny V70 på dette tidspunktet for slippe å lansere splitter ny teknologi i en fem år gammel bil. Dagens V70 kom på markedet i 2007.
Testbilen
Vi trodde vi skulle få kjøre en hybridbil slik som den er omtalt i papirene våre. Det fikk vi ikke. Bilen vi kjørte hadde en femsylindret dieselmotor med 205 hestekrefter i front, men den var ikke koblet på. Det vi derimot fikk kjøre var en V70 med hekkmontert elektrisk motor med 100 hestekrefter og ikke noe mer. Elektrisk med andre ord. Det gikk fint. Dette er antagelig første og siste gang vi kjører V70 med bakhjulsdrift. Det suser avgårde lydløst og elegant. Alt ved bilen ellers minner om en vanlig V70. Lik på utsiden og lik på innsiden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger