Vi har kjørt splitter nye BMW X1

Den nye BMW X1 hever modellen til et nytt, annerledes og bedre nivå.

FØLES BEDRE: Også interiøret i nye X1 er et merkbart løft i forhold til forrige generasjon hva gjelder opplevd kavalitetsfølelse. Foto: KNUT MOBERG
FØLES BEDRE: Også interiøret i nye X1 er et merkbart løft i forhold til forrige generasjon hva gjelder opplevd kavalitetsfølelse. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når vi skriver at nye X1 er en X3-slektning er det i den forstand at den oppleves slik både designmessig og i interiøret. Det er likevel en sannhet med modifikasjoner, for plattformen den er basert på, er en annen.

Vi har testkjørt to versjoner av nykommeren og det dreier seg om toppversjonene med henholdsvis diesel- og bensinmotor.

BMW X1 ble lansert i 2009 som første kompakte premium-SUV, før Audi fulgte opp med konkurrenten Q3 og Mercedes-Benz omsider kom med sin GLA i fjor - som vi kjørte i duell mot nettopp X1.

Etter over 730.000 solgte eksemplarer på verdensbasis, får BMW nå utfordringen med å følge opp suksessen med en helt ny BMW X1. Andre generasjon kommer altså på markedet seks år etter eneren.

Forhjulsdrift...

Det er som nevnt en radikal endring på nykommeren. I motsetning til første X1, som hadde en bakhjulsdrevet arkitektur i bunnen selv om den her i landet oftest ble supplert med xDrive firehjulsdrift, kommer nemlig nye X1 med den forhjulsdrevne plattformen vi kjenner fra 2-serie Active Tourer. Som vi annonserteallerede i februar 2014.

...blir ikke det vanligste

Vi fikk ikke anledning til å testkjøre versjoner med forhjulsdrift i denne omgang, så hvordan de oppleves kan vi ikke uttale oss om. Og uansett: Overvekten av norske kunder vil ifølge importøren fortsette å velge firehjulsdrift og vi regner som sannsynlig at de færreste vil bry seg om at systemet har en annen teknologisk basis. Vi fant den for øvrig høyst tilfredsstillende da vi testet nettopp 2-serie Active Tourer med xDrive firehjulsdrift.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer