Vi har kjørt tresylindret BMW

MÜNCHEN (DinSide Motor): BMW har greid å gi oss nok en aha-opplevelse.

Den ser ut som en helt vanlig BMW 1-serie, ikke sant? Vel, det er den ikke. Dette er prototypen vi fikk kjøre på BMWs testanlegg i München og som sjokkerte oss ved å ha en "avsagd" rekkesekser under panseret - altså bare tre sylindre - på en halv liter hver. Men vi kan skrive under på at det fungerer. Riktig så bra, faktisk.
Den ser ut som en helt vanlig BMW 1-serie, ikke sant? Vel, det er den ikke. Dette er prototypen vi fikk kjøre på BMWs testanlegg i München og som sjokkerte oss ved å ha en "avsagd" rekkesekser under panseret - altså bare tre sylindre - på en halv liter hver. Men vi kan skrive under på at det fungerer. Riktig så bra, faktisk. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har vært på BMW Driving Academys testbane og kjørt en meget spennende prototype. Det er en 1-serie, men utover det har den intet navn. Etterhvert fikk vi vite hvorfor.

Frempå

BMW er ikke kjent for å hvile på sine laurbær, og selv om merket ikke har det heldigste imaget på alle plan (det hardnakkede ryktet som vil ha det til at BMW-eierne er "versting-sjåfører" er et eksempel), kan ingen ta fra dem at de er frempå når det gjelder forskning og utvikling av fremtidsteknologier.

Konkrete bruksområder

Og da snakker vi ikke drømmer, vyer og science fiction, men om konkrete forbedringer av bilteknologi som får praktisk betydning i vår egen levetid. Det er en "sten på sten"-strategi som har båret sine frukter så langt. Samlingen av teknikker som har gjort BMW-bilene til noen av de mest drivstoff-effektive og som går under navnet Efficient Dynamics, er det mest kjente eksemplet.

Vi har kjørt BMW M6

Og samtidig som BMW har skjønt at elektrifisering har vist seg å være en nødvendig del av utviklingsstrategien og tatt konsekvensen av det ved å lansere sitt eget merke BMW i, fortsetter arbeidet med å effektivisere den gode, gamle forbrenningsmotoren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer