Test: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door coupé

Vi har kjørt verdens raskeste Mercedes

Hårreisende kul, men den er ikke for alle.

SVÆRT GAP: Panamericana-grillen gjør det veldig lett å skille de største AMG-modellene fra Benz-modellrekka. De to «powerdoomene» på panseret er en arv fra første generasjon SL (som måtte ha det på grunn av innsuget). Den nedre grillen lukkes og åpnes etter behov og spoileren bak justeres automatisk i fem trinn. De to utgjør til sammen den aktive aerodynamikken i bilen. Foto: Jamieson Pothecary
SVÆRT GAP: Panamericana-grillen gjør det veldig lett å skille de største AMG-modellene fra Benz-modellrekka. De to «powerdoomene» på panseret er en arv fra første generasjon SL (som måtte ha det på grunn av innsuget). Den nedre grillen lukkes og åpnes etter behov og spoileren bak justeres automatisk i fem trinn. De to utgjør til sammen den aktive aerodynamikken i bilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

Endelig har den kommet til Norge. Bilen du ser på bildene er bortimot noe av det drøyeste fra Mercedes du kan kjøpe for penger om dagen. Eller nei, forresten. Todørsversjonen av GT med en R på bakluka er helt sjuk. Det samme er den store klossen G63 – den moderne tolkningen av Geländewagen, som er lynrask rett fram og fortsatt føles livsfarlig når svingene blir skarpe.

Skjønner du hvor ellevilt AMG-universet er i ferd med å bli?

Når du begynner å bli i tvil om at Mercedes sin hittil raskeste og sterkeste bil er det drøyeste, forteller det ganske mye om hva de har i sin «line up» om dagen...

Verdens raskeste

Med 7:25:41 rundt den beryktede Nürburgrings Nordshleife med Michelin Pilot Sport Cup2 dekk, hevder Mercedes at denne bilen er den raskeste 4-seteren rundt banen.

Det er en sannhet med noen modifikasjoner. En rekke 911-modeller, som også har et par nødseter, samt Nissan GTR som også har fire setebelter, er raskere. Men slenger de på firedørs, er det ingen som er i direkte nærhet.

Neste firedørs på lista er en stor overraskelse for de fleste: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio med 7:32. Porsche Panamera Turbo S blir utradert med tiden 7:38. En maktdemonstrasjon fra AMG.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer