Vi har kjørt Volvo XC60

Volvo er nå klar med sitt bidrag i klassen for kompakte premium-SUVer. Moderne linjer og sikkerhet er Volvos fremste våpen.

Publisert
Sist oppdatert

VALENCIA (Dinside Motor): Volvo kom med sin første SUV for snaut seks år siden. Den heter XC90 og konkurrerer mot biler som BMW X5 og Mercedes-Benz ML. Med sine syv seter og fokus på sikkerhet appellerer den til en kundegruppe med mykere verdier enn de som tradisjonelt har vært opptatt av denne biltypen.

Kompakt

XC60 er hakket mindre enn XC90 og konkurrerer i et relativt nytt segment. Bare for noen uker siden ble to av dens hovedkonkurrenter lansert; Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK. XC60 kommer kun med fem seter og får vesentlig lavere priser enn storebror XC90. Billigste XC60, 2.4D med 163 hester, starter på 514.000 kroner. D5 med 185 hester koster fra 555.000 kroner. Disse prisene er med manuell girkasse. Med automat er tallene henholdsvis 560.000 og 601.000 kroner. Påslaget for automatkasse er altså høyt.

Ikke bensin

Ingen bensinmotorer er forøvrig per nå planlagt for Norge. T6 med 285 hester kommer altså ikke. Det er en deilig motor, men med tanke på utslippene og prisen denne ville fått, er det kanskje like greit.

Vi fikk oss en liten prøvetur med denne, men kommer til å bruke denne artikkelen til å omtale D5 som er aktuell for Norge. 2.4D var dessverre ikke tilgjengelig for prøvekjøring på lanseringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer