Test: Ford Focus ST

Vi har én negativ ting å si om denne bilen

Ford Focus ST er blant de morsomste - til en hyggelig pris.

SKUFFER IKKE: Ford Focus ST har beholdt størst motorvolum i forhjulstrekker-klassen for sinnatagger, og har prioritert dreiemoment fremfor hester, sier de. Sjekk kjøringen på ovalbanen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

- Vi nærmer oss den første ovalen i 220 km/t. Det er årevis siden undertegnede kjørte på en ovalbane, og vi kjenner håndflatene bli småklamme. Vi har fått beskjed om å ligge i midtfeltet ...

Vi presses ut i stolen og kjenner ytterfjæringene presses ned. Ovalen kjennes ikke spesielt bratt lenger, men tunnelsynet får med seg autovernet som skrår kraftig innover.

Første sving unnagjort. Man får bare lyst på mer, men vi har allerede strukket strikken synes instruktøren. Beskjeden var maks 160.

Vi er ute og tester Fords moropille for folk flest, Focus ST. De er ikke dyrere enn normale familie-SUV-er og er stor nok til at de fleste familier på fire kan ha den som familiebil. Velger du stasjonsvogna får du en himmel av plass - faktisk mer enn i storebror Mondeo.

Eneste fra Norge

Vi er alene fra Norge, på et arrangement for noen ytterst få journalister som får lov å kjøre bilen i midten av mai - én og en halv måned før alle andre, men vi får ikke lov å fortelle noe om selve kjøringen - før nå.

Vi ligger komfortabelt over 200 km/t på ovalbanen, men har allerede testet flere kilometer med motorvei med flere typer underlag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer