Vi har testet budsjettutgaven Tesla Model S 60

Etter en uke med den rimeligste Tesla Model S har vi flere erfaringer, skuffelser og noen imponerende høydepunkter i bagasjen.

HURTIGLADER:Rundt 170-ampere fyller raskt batteriet opp til 80 prosent kapasitet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
HURTIGLADER:Rundt 170-ampere fyller raskt batteriet opp til 80 prosent kapasitet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det skal stort sett ikke mer til enn å nevne merkenavnet «Tesla» for å fyre i gang en skikkelig debatt med to steile fronter. De som er for elbilen vi kåret til årets bil i fjor, og de som er imot.

Uansett så forbløffes hele bilbransjen over hvor raskt det amerikanske bilmerket har etablert seg i det norske markedet. For to år siden hadde de færreste hørt om dem, men i dag har rundt 5.500 nordmenn gravd dypt i lommene for å sikre seg den grommeste elbilen penger kan kjøpe.

Les mer: Trond bruker Tesla som taxi

De første kjøperne

Først var det de bemidlete, risikovillige og såkalte «first movers», som kjøpte bilen for å snike forbi køen i kollektivfeltet. Samtidig kunne de glise rått ved tanken av å ha snytt staten for avgiftskroner. Men etter hvert har langt mer alminnelige og sympatiske kunder funnet ut at de kan strekke seg opp til å kjøpe en Tesla Model S. Blant annet siktes det mot familiebilkunder av typen påkostet Passat til rundt 500 000 kroner.

Vil kapre Passat- og Mondeo-kunder

Dette sier mest av alt noe om hvor mye penger vi nordmenn har, men også mye om hvor mye tillit bilen har oppnådd på rekordkort tid. Personlig kjører jeg til daglig en Ford Mondeo stasjonsvogn. Jeg har samboer og to små barn, og er sånn sett midt i målgruppa for dem Tesla skal selge bil til.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.