Elektriske Tesla Model X, Audi e-tron og Jaguar i-Pace er sikkert fantastiske biler, men hvor mange barnefamilier har 700.000 – 800.000 kroner å kjøpe bil for?
Derfor kommer Kia e-Niro som en befrielse for mange. Den er stor nok til en familie med to barn og koster 377.000 kroner.
Paddeflatt på veien
Etter noen timer bak rattet i bilen på alt fra motorveier til svingete fjellveier, kan vi slå fast at e-Niro både er lettkjørt og komfortabel. Ved å bruke mer støydempende materialer og bedre isolering av hjulopphenget fra karosseriet, har Kia har klart å få ned den innvendige støyen til et overraskende lavt nivå.
I tillegg er fjæringen forsterket for å klare den ekstra vekten på nesten 500 kilo fra batteriet. Det gjør fjæringen litt stump i smådumper, men eller svært behagelig.
På svingete veier merker vi selvfølgelig at dette er en bil som veier hele 1750 kilo. Den reagerer ikke like kjapt og presist på styringen som en Ford Focus eller VW Golf og er ikke like morsom å kjøre.
Men batteriet ligger i bunnen av bilen, mellom for- og bakakselen. Det betyr at tyngdepunktet er lavt og vektfordelingen god. Det gir en følelse av at bilen ligger paddeflatt og nøytralt på veien og er ikke plaget av under- eller overstyring.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger